Då kan du se avskedsflygningen med SK 60

Det klassiska skolflygplanet SK 60 närmar sig pensionsåldern. På tisdag i nästa vecka hålls en avvecklingsceremoni i Malmslätt – och allmänheten bjuds på flyguppvisning.

Ett SK 60 under en flyguppvisning i Ungern.

Ett SK 60 under en flyguppvisning i Ungern.

Foto: Sandor Ujvari

Linköping2024-06-13 08:45

SK 60 – eller Saab 105 som planet också kallas – flög första gången den 29 juni 1963 och har varit i aktiv tjänst i det svenska flygvapnet sedan 1967. Men nu faller snart det tvåmotoriga jetflygplanet, som i generationer använts för att utbilda landets stridspiloter, för åldersstrecket. 

År 2020 beslutade regeringen att anskaffa nya skolflygplan. Försvarets materielverk, FMV, valde att köpa det tyska propellerplanet Grob 120TP, som i flygvapnet fått beteckningen SK 40.

Den 18 juni, med start klockan 15.00, kommer en avvecklingsceremoni att genomföras på Flygvapenmuseum i Malmslätt. Flygvapenchefen. Jonas Wikman, håller tal och ska överlämna av en symbolisk loggbok till Flygvapenmuseum. Därefter blir det en flyguppvisning med uppvisningspiloten Nils ”Princess” Schylström. Det finns även möjlighet för allmänheten att träffa ”Princess” på museet och lära sig mer om hur man blir pilot i flygvapnet. 

– Vi är väldigt glada över att i samarbete med flygvapnet kunna ge våra besökare möjligheten att få vara med när en trotjänare som SK 60 pensioneras från aktiv tjänst och blir en del i det kulturarv som kan upplevas på Flygvapenmuseum och andra platser, säger Noomi Eriksson, museichef, i en kommentar.

När SK 60 avvecklas i flygvapnet kommer ett stort antal flygplan att överlåtas till Flygvapenmuseum och ingå i museets samlingar. Alla blir inte museiflygplan, utan de kommer även att användas som undervisningsmaterial på skolor över hela Sverige, från Arvidsjaur i norr till Kallinge i söder.

Den som inte kan få nog av flygplan har även möjlighet att se när ett SK 60 med den äldre typen av motor flyger över Flygvapenmuseum klockan 13.00 på lördagen. Under lördagen hålls även flera föredrag om planet och besökarna får testa kortare simulatorflygningar gratis.

I slutet av 1950-talet visade flygvapnet intresse för ett jetdrivet skolflygplan. Kraven var att det nya skolflygplanet också skulle kunna fungera som attackflygplan och spaningsflygplan. På Saab i Linköping pågick det civila projektet Saab 105, ett företags- eller direktionsflygplan. Efter ett antal modifieringar uppfyllde Saab 105 kraven.

Piloten Karl-Erik Fernberg genomförde den första provflygningen med prototyp 105-01. År 1964 tecknade Flygvapnet ett avtal med Saab och beställde 150 exemplar av det tvåmotoriga jetflygplanet. Planet exporterades till Österrike. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!