Den 8 juli försattes modekedjan Esprit i konkurs i Sverige. Det globala varumärket, som grundades 1968, har några år av sviktande försäljning i ryggen vilket medfört att affärerna nu bommat igen och den svenska e-handeln har lagts ner.
De som stått mer eller mindre själva kvar är franchisetagarna Karin och Erik Egir som driver Esprit-butiken på Tanneforsgatan i Linköping. Men nu måste även de lägga franchise-biten på hyllan.
– Det känns tråkigt såklart, men vi har märkt att Esprit har haft det lite struligt senaste tiden. Det skandinaviska kontoret med bas i Köpenhamn har också gått i konkurs, men det europeiska kontoret nere i Tyskland ligger i rekonstruktion. Så jag hoppas och tror att Esprit som varumärke kommer att överleva, säger Erik.
Även i deras butik har det varit tuffa tider och försäljningen under året har till och med varit lägre än under självaste pandemin.
– Det har helt klart med ränteläget, inflationen och lågkonjunkturen att göra. Många är försiktiga och rädda och tänker sig noga för med utgifterna. Tyvärr är kläder något som är lätt att stryka, berättar Erik och fortsätter:
– Men vi har hela tiden känt att vi tycker det är så kul med service och att göra människor glada. Det har hela tiden varit motorn och drivkraften för oss, trots allt som hänt. Det vill vi fortsätta med.
Just den drivkraften gjorde att paret redan i våras beslutade sig för att de kommer köra vidare på egen hand.
– När vi märkte att vissa leveranser kom sent började vi fundera på om vi skulle göra det här själva i stället. Allt ställdes på sin spets när vi fick reda på hur illa det var med Esprit och vi kände direkt att "det här är vi inte klara med", säger Erik.
Framåt kommer de växla upp genom att ta in nya varumärken både till kvinnor och män.
– Vi breddar utbudet och vår plan är att komplettera med liknande varor så att våra kunder känner igen sig, även om vi erbjuder fler varumärken. Vi satsar vidare på bra kvalité, okej pris och moderna plagg som känns rätt i tiden.
Den nya klädbutiken kommer gå under namnet Holmlunds, som är Karins flicknamn. I detta nu pågår en utförsäljning av det befintliga lagret och butiken byter namn inom en snar framtid.
– Nu vill vi verkligen testa att vara Holmlunds och vara helt egna. Det känns spännande, säger Erik.
Ni växlar upp samtidigt som stora kedjor lägger ner. Vad är det som gör att ni kommer lyckas?
– Vi tror på att fysisk handel behövs. Vi är helt övertygade när våra kunder kommer in och handlar, att det behövs ett bra komplement till online-handeln.
Ni är väl medvetna om utmaningarna, vad är det som ändå gör att ni vågar?
– Vi ser problem som kraft och energi framåt. Vi brinner för att ge service, och vi har märkt att våra kunder uppskattar det. Vår slogan är "upplev riktig shopping" och vi tror på det, att man får uppleva och känna på riktigt. Och så har vi många lojala kunder.
Erik är väl medveten om att nysatsningen kommer att innebära mycket jobb framöver, men menar att det är likadant för alla som driver butiker i city numera.
– Att ha en levande stad kommer inte automatiskt. Människor får slita hårt för att vi ska lyckas ha en meningsfull stadskärna, där vi ska kunna umgås och handla i.