Med start den 31 juli och cirka fem veckor framåt kommer Söderleden i Linköping att vara ett enda stort vägarbete. Asfalten ska bytas ut, från Ekkällerondellen till korsningen vid Braskens Bro. Det enda undantaget är en kortare sträcka i höjd med Berga Centrum. Vägen kommer aldrig att stängas av helt, en fil asfalteras åt gången, men kommunen bedömer ändå att inverkan på trafiken kommer att vara stor och framkomligheten mycket begränsad.
– Anledningen till arbetet är att asfalten är dålig. Generellt sett beror det oftast på sprick- och spårbildningar att den är sliten eller att vägen har blivit ojämn, säger Carl Eriksson, driftsingenjör på Linköpings kommun, och fortsätter:
– Vi har studerat våra trafikflöden för att kunna genomföra det här arbetet så att det blir så smidigt för alla som det bara går. Alla som bor längs sträckan kommer att kunna ta sig in till sina fastigheter hela tiden men det kommer att vara trångt, en begränsad framkomlighet och bitvis kommer det att bildas köer.
Även trottoarerna längs Söderleden ska asfalteras om.
– Det kommer att göras etappvis, med en sida i taget, säger Carl Eriksson.
Asfalteringen kommer att genomföras dagtid, mellan klockan 06.00 och 19.00.
– Det är många olika delar i det här arbetet. Vi ska fräsa bort den gamla asfalten, vi byter brunnslock och asfalterar om och så linjemålar vi där det behövs. Det är en trafikerad väg och konsekvensen är att man kan bli omledd till en annan väg eller att det, på grund av köer, tar lite längre tid att ta sig fram, säger Carl Eriksson.
Vad är den stora utmaningen för er?
– Det är framförallt att kunna möjliggöra trafik ändå, trots att vi stänger av och jobbar på gatorna.
Kostnaderna?
– Jag får tyvärr inte tag på några siffror så här i semestertider gällande ekonomin, säger Carl Eriksson.
Kommunen lägger in följande brasklapp om arbetet på sin hemsida: "Som alltid när det gäller beläggningsarbeten kan tidsplanen påverkas av väder och andra oförutsedda händelser".
Varför gör ni det här arbetet först nu, i augusti?
– I den bästa av världar hade vi velat genomföra den här typen av arbete under semestern, när färre rör sig i området och trafikbelastningen är lägre. Det är tyvärr inte möjligt då asfaltverken är stängda under industrisemestern, så därför får vi istället göra det så fort de öppnar upp igen, säger driftsingenjören Rickard Karlsson i en kommentar på hemsidan.