Det är ett tydligt mål som staten har satt upp, bland annat satsar kulturdepartementet 150 miljoner kronor på en skapande skola.
Kulturens olika uttryckssätt kan ge eleverna fler språk än bara det talade och skrivna, konstaterar Ulla Wiklund, utvecklingskonsult, som föreläste för skolpersonal och kulturarbetare i Linköping.
Kultur och kemi, hur kan de gå ihop?
– De kemiska grundämnena kan man till exempel bygga tredimensionellt för att förstå skillnaden mellan atomerna.
Matematik?
– Mycket i matematiken är musik, i form av takt, rytm och tidsvärden. Jag som rytmiklärare jobbar bland annat med ett, två, tre och fyra. Hur många gånger två finns i fyra till exempel.
Om man tar bort kulturaspekten vad tappar man då?
– Då tappar Sverige plats i konkurrensen i världen. Vi har framstående musiker, designers och dataspelsmakare. På grund av vår öppna inställning.
Vad saknas idag?
– Ordentligt med kompetensutveckling för lärare inom detta område. Många estetiska perspektiv har försvunnit ur lärarutbildningarna
Vem har ansvaret att driva på så lärarna inspireras?
– Kommunen naturligtvis och rektorn, men även lärarutbildningarna. Alla universitet kan spotta upp sig.
Så du vill inte lasta lärarna?
– Nej, nej. Detta är en del av skolutvecklingen, man behöver alltid fylla på.
Ulla Wiklund ser att de största utmaningarna ligger inom de naturvetenskapliga ämnena.
Vilka kulturuttryck har potential där?
– Film, nu finns det ju läsplattor i många klasser. Barnen kan göra till exempel göra animerad film, många lärare går sådana kurser nu.