Elias Aguirre, kommunalråd (S) och ansvarig för samhällsbyggnadsfrågor, menar att en redan bra cykelstad ska bli ännu bättre.
– De satsningar vi ser framför oss kommer att göra det säkrare för cyklister att ta sig fram. Det berör också fotgängare som kommer att få en separerad gångväg intill cykellänken, säger han.
I översiktsplanen för Linköping finns ett inriktningsbeslut om att utveckla nio stycken prioriterade huvudcykelstråk och i går togs spadtaget för det första, mellan Ryd och centrum, där den nuvarande cykelvägen genom Rydsskogen kommer att breddas och förses med tydliga markeringar för cyklister och gångtrafikanter.
– Cykelbanan blir dubbelriktad vilket gör färden ännu säkrare, förklarar Elias Aguirre. Den blir också närmare fem meter bred eftersom delen för cyklisterna mäter tre meter och den för fotgängarna nästan två meter.
Utmed Stenbrötsgatan, vid förskolan Kottebo och Tornhagsskolan, har ett antal större träd tagits ned för att göra plats för länken. Stambitar från dessa har använts som dekoration i gång- och cykeltunneln under Industrigatan.
Rydslänken går vidare med en svag vänstersväng vid Bjälbogatan, förbi Ansgarskyrkan och under Västra Vägen för att ansluta till Hunnebergsgatan, med ett slut vid Stadsbiblioteket.
Kostnaden för det 2,7 kilometer långa projektet är beräknad till drygt 24,8 miljoner kronor. Linköpings kommun står för 14,3 miljoner, resten skjuter staten till i form av bidrag.
Per Oldfeldt, projektledare för cykellänken, betonar att sträckan kommer att förses med ledbelysning och att extra belysningsstolpar kommer att placeras vid särskilt mörka stråk.
– På så vis skapar vi en ökad känsla av trygget hos de som passerar förbi. Både cyklister och fotgängare, säger han.
Sandra Viktor, projektkommunikatör, berättar att en viktig del i satsningen är att få fler att använda sig av cykeln som transportmedel.
– Det handlar om både unga som äldre. Vi ser att många i Ryd cyklar fram och tillbaka till stan, men antalet kan utökas rejält. Utlandsfödda, för att ta ett exempel, kommer som regel från andra kulturer där cykeln inte används i samma utsträckning som här i Sverige. På det området finns en hel del för oss att jobba med, säger hon.
Och fortsätter:
– Det är också en fråga om hälsa och miljö. Om vi kan få fler att välja cykeln framför bilen blir det en vinst på fler än ett plan.
Spadtaget vid aktivitetsparken i Ryd där barn från förskolan Kakburken bistod Elias Aguirre med all upptänklig hjälp fick symbolisera byggstart. I november eller december väntar invigning.
Josephine Tanzi, pedagog på skolan, pekade på nyttan av att cykelvägen genom skogen breddas och att fotgängarna får en egen passage.
– Nu blir det bättre för alla. Även för oss som jobbar på skolan. När vi är utomhus med barnen går vi ibland till skogen. Därför känns det här väldigt bra, sa hon.
Nästa stråk som ska breddas på samma sätt är cykelvägen från Skäggetorp till centrum. Sträckan mäter 2,7 kilometer och kostnaden är beräknad till 27,9 miljoner kronor, med ett statligt bidrag på 13,2 miljoner. Här har kommunen räknat med ett färdigställande i december 2019.
När de övriga sju huvudcykelstråken kan komma att åtgärdas är oklart, men enligt Elias Aguirre står cykelvägarna utmed Ålerydsvägen och Brokindsleden först på tur.
– En rimlig tidsplan är att vi kanske kan komma igång med dessa projekt år 2020 eller 2021, säger han.