I en anonym hangar på Saabs område i Tannefors finns en enorm tank. Den mäter tio meter i diameter, är sex meter djup och innehåller sötvatten.
– Vi gör alla våra tester i den här tanken. Ibland genomför vi även tester i Motala, säger Peter Johansson på Saab Underwater Systems.
I tanken ligger den gulmålade undervattensfarkosten Double Eagle. Det är en produkt som har snart 20 år på nacken men som ingenjörerna på Saab fortfarande vidareutvecklar med ny teknik. Den används av flera försvarsmakter för att bland annat desarmera minor till havs.
– Det lär finnas 50 000 minor längs den svenska kusten. Då och då dyker de upp på fel ställen och måste sprängas, säger Niclas Kolmodin, affärsområdeschef på Saab Underwater Systems.
Till skillnad från Saabs stridsflygplan, som bara har en militär användning, finns det en civil efterfrågan på flera av undervattensfarkosterna. Inte minst företag som verkar inom energisektorn, som oljebolag och företag som investerar i havsbaserad vindkraft, har användning av obemannade undervattensfarkoster som kan fjärrstyras eller verka helt autonomt.
– Det finns en hel del infrastruktur som ligger på havsbotten och som kan behöva inspekteras och repareras. Inte minst har explosionerna på Nord Stream visat hur sårbar den här infrastrukturen är, säger Peter Erkers, ansvarig för kommersiella kunder.
Att Saab är ett företag som främst arbetar med försvarsmateriel lyser igenom när man går in på mer detaljerade frågor. Frågan hur mycket en Double Eagle eller en Sabertooth kostar får inget rakt svar.
– Vi spottar inte ut 100 enheter i månaden. Alla våra kunder har specifika behov som vi anpassar våra farkoster efter, säger Niclas Kolmodin.
Saab Underwater Systems, som även utvecklar torpeder, har anläggningar i Linköping och Motala. Delar av verksamheten finns också i Storbritannien och Danmark. I Linköping arbetar närmare 350 anställda med utveckling och produktion. En av dem är Karin Midestad, som är mjukvaruutvecklare.
– Jag läste teknisk fysik och elektroteknik på Linköpings universitet innan jag började på Saab för tio år sedan. Jag började på flygsidan men valde att gå över till att arbeta med undervattensfarkoster. Jag är fascinerad av miljön under vatten, säger hon.
Att få tag i ingenjörer som kan utveckla produkterna är en utmaning för de flesta industriföretag. Saab Underwater Systems är inget undantag.
– Vi konkurrerar om att få hit de bästa ingenjörerna och den försämrade säkerhetssituationen har gjort att många har fått upp ögonen för Saab. Vi är inte så konjunkturkänsliga, säger Niclas Kolmodin.
Saab Underwater Systems har cirka 50 procent av världsmarknaden för undervattensfarkoster i den civila sektorn.
– Jag vågar påstå att vi är världsledande, säger Kolmodin.
I våras blev det känt att polarforskningsfartyget Endurance hade hittats på cirka 3 000 meters djup i Weddellhavet. Fartyget sjönk 1915 i samband med en polarexpedition efter att ha fastnat i isen och krossats. Expeditionsledaren Ernest Shackleton och hela hans besättning lyckades ta sig därifrån till fots över isen.
Vraket hittades med hjälp av den fjärrstyrda undervattensfarkosten Sabertooth.
– Vi är stolta att vår avancerade undervattensrobot bidragit till det lyckade uppdraget och denna upptäckt av världshistoriska mått, säger Peter Erkers.