Ett stort hål i väggen på andra våningen. Det vittnar om Karamellos mångmiljonsatsning. Det krävdes nämligen att man öppnade upp fasaden för att få in de två splitter nya digitala tryckpressarna i lokalen i Tornby. Maskinerna väger cirka 2,8 ton styck och har varit igång sedan ett antal veckor tillbaka.
– Det är en stor investering på över tio miljoner kronor, säger Henrik Hovlind, vd och ägare.
Är det den största investeringen ni har gjort?
– Ja, det är det.
Karamellos huvudaffär är förpackning och branding av reklamgodis till exempelvis företag och idrottsklubbar. Det kan handla om loggor och slogans på diverse godisförpackningar, tablettaskar, påsar och karamellpapper.
Tack vare den nya investeringen kan de nu själva göra digitala tryck till förpackningarna istället för att köpa in tjänsten utifrån.
– Vi lever i en värld där vi behöver leverera fortare och fortare, konstaterar Henrik Hovlind.
Han ger exempel på ett företag som är på väg till en mässa, men har glömt att köpa tablettaskar.
– De ringer till oss och säger att vi måste ha grejer, mässan börjar på fredag. Då kan vi gå in och lösa det snabbare när vi äger hela kedjan och kan styra med allt själva
Hur var äventyret att få in maskinerna i lokalen?
– Dels har vi fått göra kontroller på fastighetens konstruktion, sedan togs det upp ett hål i fasaden och allt lyftes in med en kranbil.
Var du nervös?
– De som håller på med det där har koll på vad de gör, så jag släppte det till dem. Men hålet skapade också en trevligare miljö eftersom vi glasade in öppningen så att operatören får ljusinsläpp och kan titta ut.
En och en halv tjänst har tillsatts för att sköta maskinerna som även öppnar för att slå sig in på tryckerimarknaden.
Vilka branscher kan bli aktuella?
– Vi är ju fokuserade på livsmedelsindustrin i dagsläget, men det finns en enorm marknad för trycksaker. Etiketter sitter ju på varenda produkt nästan. Men vi är inte intresserade av att leverera gigantiska volymer, för då låser vi upp maskinerna för mycket.
Henrik Hovlind ser till exempel små bryggerier och företag inom läkemedelsindustrin som potentiella kunder.
Det kan ju skapa många tankar och vånda när man ska göra en stor investering. Hur har det varit?
– Det är klart att det alltid är så, men vi känner oss trygga. Vi har haft en bra utveckling de sista åren och vill använda våra vinstpengar i verksamheten. De som vågar investera i den här turbulenta tiden efter pandemin och allting tror jag kommer att bli vinnare när det vänder.