Karamello växer

Karamello i Linköping fortsätter att investera. Genom köp av två nya bolag tar de ett rejält grepp om reklamkonfektyrmarknaden.

Foto: HASSE HOLMBERG

Linköping2016-01-29 19:00

I veckan har godisföretaget Karamello i Linköping genomfört två strategiskt viktiga köp. Dels av Reklamkonfektyr, och framför allt genom att köpa halva Presenta – två företag med fokus på att leverera reklamtryckt konfektyr till företag, det vill säga godis med företagsloggor på.

Båda företagen har haft samma ägare fram till nu, och Karamello har varit en viktig leverantör av konfektyr. Presenta och Reklamkonfektyr omsätter enligt Karamello ungefär 20 miljoner kronor per år. Den viktigaste vinsten i och med köpet är dock att Karamello tar över hela kontraktet på att leverera godis till Presenta.

– Det är det som är det riktigt intressanta för oss, säger Henrik Hovlind, försäljningschef på Karamello.

Befintlig personal på både Presenta och Reklamkonfektyr är placerad i Stockholm och blir kvar. Karamello nyanställer en försäljningsansvarig till Presentas kontor, men det kan bli fler nyanställningar i framtiden.

– Lagerlokalen i Stockholm flyttas ner till Linköping, och här kommer all paketering till att ske. Vi räknar med en fördubbling nu till påsk jämfört med föregående år. Så det kommer att bli investeringar i personal i Linköping, ja, säger Henrik Hovlind.

Ni beskriver detta som ett viktigt steg i er långsiktiga strategi. Hur ser den ut?

– Lokalt i Linköping är vi mest förknippade med vår butik och shop-in-shop, alltså lösviktsgodis i dagligvaruhandeln. Men vår stora verksamhet är att leverera företagsgåvor. Det är vår största avdelning och den som sysselsätter flest. De flesta vet inte att vi har ett kontor med 20 anställda. Det här gör att vi tar ett viktigt grepp kring vår lönsamhet på sikt. Ökad volym ger en prispress som behövs. Det är en hård marknad.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!