När Corren kontaktar landets fyra stora telebolag tävlar de nästan om att berätta om allt som görs för att bygga ut och förbättra mobilnätet i Östergötland. Det sätts upp nya basstationer varje månad, främst för att få ut 4G-nätet till folket, men också för att få till heltäckning av 3G och 2G.
Teleoperatörerna lägger i hela Sverige fyra miljarder kronor på utbyggnad av mobilnätet de närmsta åren, för att möta de ökade kraven efter de smarta telefonernas intåg på marknaden.
– Sverige var tidigt ute med 2G-nät och hade krav på oss att få upp 3G-nätet, så det fungerar ju fantastiskt bra jämfört med andra länder. Men kundernas krav ökar hela tiden, säger Björn Lindberg, mobilnätsansvarig på Tele2.
– Sverige ligger väldigt långt fram. Men vi vill självklart erbjuda en så bra surfupplevelse som möjligt. Vi tjänar ju inte på att ha missnöjda kunder, säger Alexandra Carlsson, pressansvarig på Telenor.
Mobiltäckningen har varit en het fråga i sommar. Härom veckan gick it- och energiminister Anna-Karin Hatt ut och krävde skärpning från operatörerna när det gäller information till konsumenterna om täckning. Detta efter att Post- och telestyrelsen, PTS, gjort stickprovskontroller på tio platser i Sverige, däribland Linköping, och kommit fram till att tre av fyra operatörer (Telia undantaget) hade mycket stor differens mellan utlovad och uppmätt täckning. Tele2 och Telenor överskattade sin täckning i så mycket som nio av tio mätområden.
– Det är något vi tar på största allvar och jobbar stenhårt för att förbättra, säger Björn Lindberg på Tele2.
Tele2 och Telenor delar 2G- och 4G-nät med varandra, och enligt Björn Lindberg baseras deras täckningskartor på täckningen för äldre, icke smarta telefoner.
– Det som PTS slagit ner på är våra 2G-täckningskartor. Vårt jobb framöver är att se till att våra framtida täckningskartor stämmer överens med de nya smartphonetelefonerna, säger han.
– PTS rapport bekräftar det som flera tester har visat, nämligen att smarta telefoner inte har lika bra mottagningsförmåga som äldre telefoner. Majoriteten av våra kunder har smartphones, men många har äldre telefoner. Därför har vi en täckningskarta som speglar olika telefonmodeller. Men givetvis har vi tittat på rapporten för att bli tydligare, säger Alexandra Carlsson,
I takt med att de smarta telefonerna börjat dominera marknaden har flera telebolag infört olika former av täckningsgarantier, eller provkörningsmöjligheter, där kunderna har rätt att avbryta sitt abonnemang efter att ha testat täckningen i ett par veckor.
När PTS mätte mobilhastigheten i Linköping var skillnad milsvid mellan utlovad och uppmätt datahastighet hos alla operatörer utom Telia. Telenor påstår sig till exempel erbjuda upp till 80 Mbit per sekund, men når enligt PTS mätning som max 20 Mbit och en snitthastighet på 11 Mbit.
– För att ge våra kunder rätt förväntningar kommunicerar vi alltid så kallade normalhastigheter. Normalhastigheterna skiljer sig beroende på vilket abonnemang man väljer, säger Alexandra Carlsson.
Tele2 är marginellt bättre, med utlovade 80 Mbit mot uppmätta 30 Mbit.
– När vi säger upp till 80 Mbit så är det upp till 80 Mbit. Det är en radioresurs som man delar på. Är man helt ensam i cellen kan man komma upp till 80, och i framtiden kommer det att bli ännu högre hastigheter. Hastigheten påverkas av hur långt ifrån basstationen som du befinner dig och även av hur den lokala terrängen ser ut, säger Björn Lindberg.
Även om telebolagen inte helt vill godkänna PTS mätningar har undersökningen gjort att de tagit itu med informationen kring sin mobiltäckning.
– Vi vill att våra täckningskartor ska stämma. Där det står att vi har täckning, ska vi också ha täckning i verkligheten, säger Björn Lindberg.
– Vi vill vara så tydliga som möjligt mot våra kunder, säger Alexandra Carlsson.