â Det finns i princip inte en enda robotgrĂ€sklippare inne just nu. Och vi vet inte nĂ€r de kommer igen. Fabrikerna vet inte heller. Ingen vet, sĂ€ger Stefan Andersson.
Hyllorna dÀr de sjÀlvkörande grÀsklipparna ska stÄ gapar tomma. PÄ fabriken i Husqvarna har produktionen i princip stÄtt stilla under vÄren pÄ grund av att nödvÀndiga komponenter - som bland annat importeras frÄn Kina och Ukraina - inte gÄtt att fÄ tag pÄ.
I april förra Äret tillverkades tio tusen robotgrÀsklippare pÄ Husqvarna. I Är blev det bara 350.
â Maj brukar vara vĂ„r mest lönsamma mĂ„nad pĂ„ Ă„ret. Det Ă€r trĂ„kigt att inte kunna ge nĂ„gra besked om nĂ€r de kommer in heller. Och sjĂ€lvklart Ă€r det trĂ„kigt att tacka nej till försĂ€ljning och gĂ„ miste om omsĂ€ttning. Vi hoppas kunna ta igen det senare, men det Ă„terstĂ„r att se, sĂ€ger Stefan Andersson.
Ăven cykelbranschen i Linköping Ă€r drabbad av transportstrulet.
â Jag mĂ€rker av det jĂ€ttemycket. Om jag bestĂ€ller 100 cyklar fĂ„r jag 20, sĂ€ger Gabriel Abo, som driver Gabriels Cykel & Maskinservice pĂ„ DjurgĂ„rdsgatan.
Gabriel menar att det varit problem med leveranser Ă€nda sedan pandemin slog till, vĂ„ren 2020. Ăven om det blivit lite bĂ€ttre de senaste mĂ„naderna - "förra Ă„ret var det kaos" - upplever han att det fortfarande hĂ„ller i. Det Ă€r framförallt reservdelar frĂ„n mĂ€rket Shimano, som bland annat importeras frĂ„n Taiwan och Kina, som Ă€r svĂ„ra att fĂ„ tag pĂ„.
â Bristen mĂ€rks för det sitter Shimano-delar pĂ„ alla cyklar. Det finns kunder som vĂ€ntat pĂ„ sin cykel i flera mĂ„nader. Vissa har vĂ€ntat Ă€nnu lĂ€ngre, sĂ€ger Gabriel Abo.
Förutom cykeldelar och grÀsklippare kan det bli brist pÄ modeklÀder och elektronikvaror till sommaren. Det spÄr Mats Hedenström, NÀringspolitisk chef pÄ Svensk Handel.
â Modehandeln Ă€r mest kĂ€nslig för den hĂ€r typen av störningar, eftersom det Ă€r svĂ„rt att förutse hur mycket plagg som kommer sĂ€ljas. Dessutom har mĂ„nga klĂ€dföretag lĂ„ga marginaler just nu, efter pandemin, vilket gör att man kanske inte vĂ„gar chansa pĂ„ samma sĂ€tt, sĂ€ger Mats Hedenström.
Att det tar stopp i transportkedjorna just nu beror pÄ flera saker. Först och frÀmst: Kvardröjande effekter av pandemin.
â Stora delar av Kina och Shanghai, dĂ€r viktiga frakthamnar finns, har varit helt nedstĂ€ngda. Vissa Ă€r fortfarande nedstĂ€ngda pĂ„ grund av nya virusutbrott. Dessutom befinner sig handeln mitt i en kostnadsexplosion som gjort att det blivit dyrare med transport överlag. Det gör att leveransföretagen försöker hitta nya alternativa vĂ€gar för att fĂ„ ner kostnaderna, sĂ€ger Mats Hedenström.
Kriget i Ukraina bidrar ocksÄ.
â Och inte frĂ€mst för att sĂ€rskilt mĂ„nga fabriker ligger i Ryssland och Ukraina, den marknaden Ă€r ganska liten. Det stora problemet Ă€r att ungefĂ€r 80 procent av sjömĂ€nnen som jobbar med lastfartygen pĂ„ Ăstersjön Ă€r frĂ„n Ryssland och Ukraina. Det pĂ„verkar förstĂ„s, eftersom de inte kan jobba ihop just nu. MĂ„nga Ukrainska sjömĂ€n Ă€r ocksĂ„ inkallade till kriget.
Mats Hedenström tror att situationen kommer bli bÀttre, men att vi kommer fÄ leva med problemen ett tag framöver.
I Linköping Ă€r det stor brist pĂ„ robotgrĂ€sklippare. Ăr det realistiskt att tro att produktionen kan komma igĂ„ng igen till sommaren?
â Ja, det tror jag. Det Ă€r ju inte totalstopp i leveranskedjorna, bara dyrare och senarelagt, sĂ€ger Mats Hedenström.