"Det finns kunder som vÀntat i flera mÄnader"

Kaos i leveranskedjan skapar problem för Linköpings detaljhandel: "Det Àr enorm brist pÄ robotgrÀsklippare", sÀger Stefan Andersson pÄ Bertil Anderssons Cykel och Motor.

Maj brukar vara bÀsta mÄnaden för försÀljning av grÀsklippare. Men inte i Är. "Det Àr trÄkigt att inte kunna ge nÄgra besked om nÀr de kommer in heller", sÀger Stefan Andersson pÄ Bertil Anderssons Cykel och Motor om bristen pÄ robotgrÀsklippare.

Maj brukar vara bÀsta mÄnaden för försÀljning av grÀsklippare. Men inte i Är. "Det Àr trÄkigt att inte kunna ge nÄgra besked om nÀr de kommer in heller", sÀger Stefan Andersson pÄ Bertil Anderssons Cykel och Motor om bristen pÄ robotgrÀsklippare.

Foto: Simon Billemar

Linköping2022-06-02 05:00

– Det finns i princip inte en enda robotgrĂ€sklippare inne just nu. Och vi vet inte nĂ€r de kommer igen. Fabrikerna vet inte heller. Ingen vet, sĂ€ger Stefan Andersson.

Hyllorna dÀr de sjÀlvkörande grÀsklipparna ska stÄ gapar tomma. PÄ fabriken i Husqvarna har produktionen i princip stÄtt stilla under vÄren pÄ grund av att nödvÀndiga komponenter - som bland annat importeras frÄn Kina och Ukraina - inte gÄtt att fÄ tag pÄ.

I april förra Äret tillverkades tio tusen robotgrÀsklippare pÄ Husqvarna. I Är blev det bara 350.

– Maj brukar vara vĂ„r mest lönsamma mĂ„nad pĂ„ Ă„ret. Det Ă€r trĂ„kigt att inte kunna ge nĂ„gra besked om nĂ€r de kommer in heller. Och sjĂ€lvklart Ă€r det trĂ„kigt att tacka nej till försĂ€ljning och gĂ„ miste om omsĂ€ttning. Vi hoppas kunna ta igen det senare, men det Ă„terstĂ„r att se, sĂ€ger Stefan Andersson.

Även cykelbranschen i Linköping Ă€r drabbad av transportstrulet.

– Jag mĂ€rker av det jĂ€ttemycket. Om jag bestĂ€ller 100 cyklar fĂ„r jag 20, sĂ€ger Gabriel Abo, som driver Gabriels Cykel & Maskinservice pĂ„ DjurgĂ„rdsgatan.

Gabriel menar att det varit problem med leveranser Ă€nda sedan pandemin slog till, vĂ„ren 2020. Även om det blivit lite bĂ€ttre de senaste mĂ„naderna - "förra Ă„ret var det kaos" - upplever han att det fortfarande hĂ„ller i. Det Ă€r framförallt reservdelar frĂ„n mĂ€rket Shimano, som bland annat importeras frĂ„n Taiwan och Kina, som Ă€r svĂ„ra att fĂ„ tag pĂ„.

– Bristen mĂ€rks för det sitter Shimano-delar pĂ„ alla cyklar. Det finns kunder som vĂ€ntat pĂ„ sin cykel i flera mĂ„nader. Vissa har vĂ€ntat Ă€nnu lĂ€ngre, sĂ€ger Gabriel Abo.

Förutom cykeldelar och grÀsklippare kan det bli brist pÄ modeklÀder och elektronikvaror till sommaren. Det spÄr Mats Hedenström, NÀringspolitisk chef pÄ Svensk Handel.

– Modehandeln Ă€r mest kĂ€nslig för den hĂ€r typen av störningar, eftersom det Ă€r svĂ„rt att förutse hur mycket plagg som kommer sĂ€ljas. Dessutom har mĂ„nga klĂ€dföretag lĂ„ga marginaler just nu, efter pandemin, vilket gör att man kanske inte vĂ„gar chansa pĂ„ samma sĂ€tt, sĂ€ger Mats Hedenström.

Att det tar stopp i transportkedjorna just nu beror pÄ flera saker. Först och frÀmst: Kvardröjande effekter av pandemin.

– Stora delar av Kina och Shanghai, dĂ€r viktiga frakthamnar finns, har varit helt nedstĂ€ngda. Vissa Ă€r fortfarande nedstĂ€ngda pĂ„ grund av nya virusutbrott. Dessutom befinner sig handeln mitt i en kostnadsexplosion som gjort att det blivit dyrare med transport överlag. Det gör att leveransföretagen försöker hitta nya alternativa vĂ€gar för att fĂ„ ner kostnaderna, sĂ€ger Mats Hedenström.

Kriget i Ukraina bidrar ocksÄ.

– Och inte frĂ€mst för att sĂ€rskilt mĂ„nga fabriker ligger i Ryssland och Ukraina, den marknaden Ă€r ganska liten. Det stora problemet Ă€r att ungefĂ€r 80 procent av sjömĂ€nnen som jobbar med lastfartygen pĂ„ Östersjön Ă€r frĂ„n Ryssland och Ukraina. Det pĂ„verkar förstĂ„s, eftersom de inte kan jobba ihop just nu. MĂ„nga Ukrainska sjömĂ€n Ă€r ocksĂ„ inkallade till kriget.

Mats Hedenström tror att situationen kommer bli bÀttre, men att vi kommer fÄ leva med problemen ett tag framöver.

I Linköping Ă€r det stor brist pĂ„ robotgrĂ€sklippare. Är det realistiskt att tro att produktionen kan komma igĂ„ng igen till sommaren?

– Ja, det tror jag. Det Ă€r ju inte totalstopp i leveranskedjorna, bara dyrare och senarelagt, sĂ€ger Mats Hedenström.

Varor i bristriskzonen

Livsmedel – Bland annat nötkött, Ă€gg och olja

KlĂ€der och skor – FrĂ€mst om man har speciella önskemĂ„l som man behöver inom en viss tid

ReningsvÀtskan Adblue

Komponenter till el- och fordonsindustrin – Bland annat palladium och nickel som anvĂ€nds i katalysatorer respektive batterier. Även fortsatt brist pĂ„ halvledare som anvĂ€nds i mobiltelefoner och spelkonsoler.

Golv, kakel och klinker

TrÀvaror för exempelvis altanbygge

BildÀck

Etiketter

KĂ€lla: Dagens Nyheter

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!