Reklambloggen joelapompe.net är speciellt inriktad på att upptäcka och skriva om reklamstölder. Markus reklambyrås kända kampanj "Betongkupong" för Linköpingsgymmet Frisk Sport & Fitness, vann Silverägget i Sveriges största reklamtävling Guldägget förra året. Joelapompebloggen jämförde nyligen den svenska betongkampanjen med en kanadensisk liknande reklamkampanj som är flera år gammal.
Originalidén "Concrete Coupon" gjordes av den kanadensiska reklambyrån Cossette för gymmet Iron Kore 2011. Den blev väldigt uppmärksammad och fick en utmärkelse i One Show, den största amerikanska reklamtävlingen.
"Liknande idéer uppstår"
Markus reklambyrås kampanj gick ut på att tio ”förmånskuponger”, i form av 120 kilo tunga betongklumpar, placerades ut i bland annat löparspår och motionsställen. De som lyckades släpa betongklumparna till gymmet vann ett årskort. Denna Linköpingskampanj var nästan likadan som den kanadensiska "Concrete Coupon" från 2011. Enda skillnaden var formen på betongen.
Markus reklambyrå säger sig inte ha sett den kanadensiska kampanjen, när vi ringer.
– Vi hade ingen aning. Hade vi sett den kampanjen hade vi inte varit med i Guldägget och tävlat. Det är tråkigt, men det är inte så konstigt att liknande idéer uppstår i olika delar av världen, säger Anna Sjövall-Hallin, vd på Markus reklambyrå.
Hur noggrant kollar ni andra byråer inför tävlingar med tanke på att den kanadensiska kampanjen var så uppmärksammad för några år sedan?
– Vi tittar noga men det är omöjligt att se allt.
"Reglerna kring plagiat är tydliga"
Maja Siösteen, projektledare på Guldäggskansliet med ansvar för reklamtävlingen Guldägget, säger att reglerna kring plagiat är tydliga.
– Normalt sett vill ingen tävla med stulna idéer, det handlar oftast att människor blivit inspirerade av varandra eller att folk ibland kommer på samma idéer utan att veta om det.
Kontrollerar ni om en idé redan är gjord?
– Ja, det gör vi och om vi upptäcker det då blir företaget inte nominerat till något pris. Men det är omöjligt att kontrollera allt och vi återkallar inte pris i efterhand, säger Maja Siösteen.
Här kan du jämföra kampanjerna: http://www.joelapompe.net/2016/04/04/concrete-block-discount-coupon/