Det är marknaden för elsparkcyklar som växer sig allt större i Linköping.
Quick Scooters var först på plan i april förra året och för bara några veckor sedan placerade företaget Tier ut 250 cyklar i kommunen, med tonvikt på de centrala stadsdelarna.
Nu har Bird, som har sin bas i USA, gett sig in i kampen om personer som söker ett alternativ till vanliga cyklar, personbilar och kollektivtrafiken.
Enligt Simon Engelbrecht, ansvarig chef för Bird Nordics, har man rullat ut 100 fordon i Linköping som därmed blir bolagets tredje stad i Sverige efter tidigare lanseringar i Stockholm och Göteborg.
Engelbrecht uppger vidare att man kommer att samarbeta med olika partners för att säkerställa att elsparkcyklarna fungerar och att man ser över möjligheterna att öppna i fler städer i Östergötland.
Muharrem Demirok (C), kommunalråd och ordförande i samhällsbyggnadsnämnden, har inget emot att en tredje aktör etablerar sig i Linköping, men betonar att man från kommunens sida följer utvecklingen med elsparkcyklarna med vaksamma ögon.
– Det får inte bli vilda västern med en oreda som vi inte kan kontrollera, säger han.
– Upptäcker vi att det uppstår problem med felparkerade fordon eller att det blir samhällsfarligt på annat sätt kommer vi att dra i handbromsen och återställa ordningen.
Demirok uppger att man så här långt inte nåtts av rapporter att det varit några större problem med elsparkcyklarna i stan.
– Vi har sett att somliga stått lite illa till och att vissa lagts på marken, men det har ändå inte varit av den storleksordningen att vi behövt vidta några åtgärder, säger han och fortsätter:
Muharrem Demirok menar att de finns flera vinster med fordonen.
– Bra ur ett miljömässigt perspektiv eftersom de öppnar upp möjligheten att välja bort exempelvis bilen som transportmedel i de centrala stadsdelarna.
– Mobiliteten ökar också. Själv använder jag mig av dem när jag ska ta mig mellan möten som hålls på olika platser.
De nackdelar som framkommit i debatten efter att elsparkcyklarna tagit plats i kommunen, att de exempelvis vräks åt sidan när uthyrningstiden löpt ut eller att de skulle vara en trafikfara, går att åtgärda, hävdar Demirok.
– Om problemen skulle accelerera kommer vi från kommunens sida att gå in och styra upp regelverket. Vi har möjligheten att göra det, säger han.