– Framför allt vill vi skydda vår personal, säger Mattias Näsström på Öst-götatrafiken.
Tillstånden att filma fattades för nära tio år sedan. Mattias Näsström har varit med om flera gånger att film från bussarna använts som bevis i vid rättegångar om till exempel skadegörelse och misshandel.
Avslag
– Vi tvekar inte att lämna över materialet till polisen om det kan bidra till att lösa brott, säger han.
När det gäller kameror på landsortsbussarna har Länsstyrelsen i Östergötland gett avslag på ansökningar. Senast i somras fick till exempel Ringarumsbuss bolag avslag. Bussarna kör bland annat mellan Söderköping och Linköping. Motiveringen var, enligt länsstyrelsen, att bolaget inte hade visat att säkerhetsintresset övervägde integritetsintresset.
Taxibil i Östergötland fick tillstånd 2005 för att installerar övervakningskameror i bilarna. Beslutet om att ansöka om tillstånd togs efter flera rån mot taxichaufförer.
Andra lösningar
Kamerorna aktiverades när en passagerardörr öppnades eller stängdes. Då fanns det kameror i nästan alla bilar.
I dag finns det bara ett fåtal kameror kvar i företagets fordon.
– Vi har hittat andra säkerhetslösningar, säger Emir Sobo vd för Taxibil i Östergötland.
Kameror i bussarna
Östgötatrafiken övervakar vad som händer på bussarna i Linköpings tätort. Syftet är att förhindra brott.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!