När vi besöker köpcentret i stadsdelen Ryd, vid lunchtid på onsdagen, håller Tekniska verken fortfarande på att åtgärda problemet. Det var ett kabelfel som gjorde att det, vid 18-tiden på tisdagen, plötsligt blev mörkt hos Hemköp och alla andra verksamheter i Ryd centrum. Ett reservaggregat kopplades in och gjorde att strömmen återvände drygt fyra timmar senare.
Anders Johansson är en av elmontörerna som är på plats för att åtgärda felet:
– Vi började vid 7-tiden för att leta efter felet och nu har vi börjat gräva.
Thomas Gustavsson, chef för driftcentralen på Tekniska verken, berättar mer:
– Det var fel på två kablar och vi körde ut ett reservkraftaggregat för att mata centrumet med el. Vi ska reparera kablarna under dagen.
Ni vet inte orsaken till felet?
– Nej, det gör vi inte. Tyvärr är det så att det uppstår kabelfel ibland och då vet vi inte mer än vad ni gör, utan det är först när man har letat reda på felet som man kan svara på orsaken.
För Hemköp fick strömavbrottet en rad konsekvenser. För det första fick butiken stänga, tre timmar tidigare än planerat. Utöver det strulade datasystemen och en del varor fick slängas – framförallt skaldjur.
– Alla våra kylar och frysar har antingen lock eller dörr så de håller kylan ganska bra – men när det gäller skaldjur har vi alltid en säkerhetsmarginal. Om strömavbrottet hade hållit i sig längre, under hela natten till exempel, hade det givetvis blivit värre, säger butikschefen Stefan Larsson innan chefskollegan Thomas Eriksson fortsätter:
– Vi hade också tur i oturen. Om det hade varit sommar och 30 grader varmt ute så hade det blivit tuffare för oss. Nu var det istället kallt i butiken när vi kom på morgonen – och det är en väsentlig skillnad.
Laith Yalda och Fikri Ergul, på pizzerian Il Piatto strax intill Hemköp, fick säga nej till många kunder på grund av strömavbrottet. Flera beställningar kunde inte slutföras.
– Mellan klockan 17.00 och 21.00 kommer många av våra kunder – och under stora delar av den tiden hade vi ingen ström. Vi gick miste om massor av kunder och de som hade beställt fick inga pizzor, säger Laith Yalda.
Trots att reservaggregatet gjorde att strömmen återvände till centret under tisdagskvällen kom inte pizzerians kyl och frys igång.
– Det blev något fel. Jag var tvungen att byta säkringen flera gånger, säger Fikri Ergul och Laith Yalda fortsätter:
– Nu på morgonen har vi fått kasta deg, kött, champinjoner och räkor – varor för kanske 4 000–5 000 kronor.
Även för den orientaliska butiken Ryds matcenter innebar avbrottet ett intäktstapp.
– Vi har som mest folk i butiken mellan klockan 18.00 och 20.00 – när många har slutat sina jobb. Jag förlorade massor av kunder, säger Haider Musa, som driver butiken, och fortsätter:
– Jag blev också orolig för mina varor i frysen – men jag behövde inte slänga något.
Haider Musas granne i centret, floristen Mojdeh Mohajerani, tyckte att det kändes obehagligt.
– Det värsta var att jag inte kunde stänga kassan – ingenting fungerade. I och med att pengarna i kassan var kvar var jag orolig och kunde inte sova i natt. Men det gick bra.
Poliser och väktare var snabbt på plats vid Ryd centrum under tisdagskvällen.
– De var här och hjälpte oss – de stod utanför butiken och informerade om strömavbrottet. Det ska de ha en eloge för, säger Thomas Eriksson på Hemköp.