Samarbetet mellan polisen och de lokala brottsofferjourerna i Linköping och Norrköping, som har fungerat väl i 30 år, tog abrupt slut i mars. Då beslutade polisavdelningen, som har förmedlat stödjande kontakt till brottsofferjourerna, att kontakterna i fortsättningen skulle förmedlas till riksförbundet Brottsofferjouren Sverige. Alla ärenden skulle då börja gå via Stockholm och eftersom den nationella brottsofferjouren inte hade någon aktiv jour varken i Linköping eller i Norrköping gick aktuella ärenden till närliggande jourer i Mjölby, Motala, Örebro, Katrineholm och Nyköping.
Detta innebar att hjälpsökande brottsoffer som behöver den personliga kontakten hänvisades till dessa städer, i stället för som tidigare till de som jobbade lokalt. Polisavdelningen tog detta beslut trots att Linköpings kommun hade ett avtal med sin lokala brottsofferjour och trots att den lokala föreningen i Norrköping vann kommunens upphandling om brottsofferjourtjänster.
Bakgrunden till polisens beslut var att de lokala brottsofferjourerna i Linköping och i Norrköping har lämnat riksförbundet, Brottsofferjouren Sverige, vilket vi tidigare skrivit om. Polisen kritiserades av de lokala brottsofferjourerna som ansåg att beslutet tagits på helt felaktiga grunder. De begärde en omprövning av beslutet – vilket avslogs.
Även Magnus Lindgren, brottsforskare och före detta polis/chef inom polisen, som tidigare har varit ansvarig för brottsofferarbetet inom svensk polis, kritiserade beslutet. Men inget av detta hjälpte. Till slut vände sig brottsofferjouren i Norrköping till JK och anmälde den aktuella polisavdelningen. Jouren ifrågasätter polisavdelningens agerande eftersom det inte finns någon lagstiftning som säger att en ideell brottsofferjour måste tillhöra ett Riksförbund för att kunna ge stöd till brottsdrabbade.
JK undersöker nu anmälan och polisen har fått ett antal frågor att svara på. JK vill bland annat veta om polisens beslut att inte förmedla kontakten innebär att polisen inte ens informerar brottsoffer om de aktuella jourerna och hur detta förhåller sig till förundersökningskungörelsen som säger att brottsoffer har rätt att välja stöd. Det ska också redogöras vilken betydelse för polisens agerande det faktum har att en kommun har ett avtal med en brottsofferjour, eller borde ha eftersom det ignoreras.