Efter att Jessica fått, enligt sig själv, två märkliga parkeringsböter på kort tid tog hon kontakt med kundsupportern hos det kommunala parkeringsbolaget Dukaten för att undersöka möjligheten att överklaga.
– De rådde mig att betala böterna direkt så att jag inte skulle riskera ytterligare avgifter medan ärendena behandlades. Vad jag inte visste då är att om man betalar in det så kommer Dukaten inte ens att titta på ens begäran om omprövning då fakturan redan är betald, säger Jessica Bergstrand.
Det är främst bemötandet från företaget som Jessica anser vara problematiskt, och inte böterna i sig på 400 kronor vardera.
– Jag tycker de är lite fula i sitt tillvägagångssätt. Jag känner att de sitter och gör detta medvetet.
Något som Dukaten nekar till.
– Vi uppmanar aldrig kunden att betala kontrollavgiften när de vill bestrida den. På kontrollavgiften, den gula lappen, står det även att vill du bestrida ska du inte betala in den, förklarar Sandra Strand, kommunikationschef på Dukaten.
Båda gångerna uppger Jessica att systemfel i appen varit grund till böterna. Något som parkeringsbolaget, vid båda tillfällena, uppger är hennes skyldighet att dubbelkolla.
– Om vi har en driftstörning i appen som för med sig att du inte kan starta eller stoppa en parkering uppmanar vi alltid kunden att använda ett annat betalsätt så som betalautomat, SMS-parkering eller annan parkeringsapp. Och kan du av någon anledning inte betala för en parkering har du inte rätt att stå på en parkering, säger Sandra Strand.