Bixias erbjudande om solpaneler riktar sig till företag som vill satsa på solenergi, men tycker att det är för dyrt eller krångligt. Bixias samarbetspartner Eneo fixar bygglov och bekostar uppsättning och skötsel av solpanelerna.
Företaget som lånar ut taket förbinder sig att köpa solelen av Bixia i 20 år till ett förutbestämt pris.
– Visst vill vi tjäna pengar på det här, men det viktigaste är att vi vill driva världen i rätt riktning – mot en förnybar värld, säger Jesper Wendel, produktansvarig på Bixia.
Wendel tror att många företagare vill satsa på solel.
– Av miljöskäl och för att det är bra reklam för dem. Vi tror att det här kan vara droppen som får bägaren att rinna över, som får dem att ta det här steget.
En Ica-butik i Småland har fått agera pilotprojekt och just livsmedelsaffärer är en bra nisch för det här upplägget, tror Wendel.
– Vi har flera butiker som hört talas om pilotprojektet och står på kö nu. Nu kan de satsa på solel utan att behöva investera. De pengarna kan de lägga på till exempel energieffektivare frysar i stället, så blir det dubbel miljönytta.
Bixia ägs av sju energibolag, bland andra Tekniska verken och Mjölby-Svartådalen Energi.