Det berättar Jens Robertson och Martin Östergren som vi möter på Stadsmissionens butik i Skäggetorp. De har kommit för att registrera sitt medlemskap – ett villkor för att kunna handla i butiken. Det är bara personer som har inkomst på cirka 13 200 kronor i månaden efter skatt, eller mindre, som kan bli medlemmar.
Varken Jens eller Martin skäms över att erkänna att de har låga inkomster, men de förstår att många har svårt att öppet visa att de har det jobbigt ekonomiskt.
– Folk vill inte bli utpekade som fattiga, men man är inte ensam om det. Det pratas mycket om fattigdomen som drabbar familjer med barn, men det är tyst om hur tufft det kan vara för ensamstående utan barn. Och det är tufft, berättar Martin Östergren som är utbildad behandlingsassistent.
Han är arbetssökande och deltar i arbetsmarknadsaktiviteter. När han betalar sitt boende och övriga nödvändiga månadsavgifter har han cirka 4 000 kr kvar av sitt aktivitetsstöd. Och det ska räcka till för allt annat, det vill säga för mat, hygienartiklar, medicin, kläder, resor. Därför gäller det att ständigt jaga maten som man har råd med. Att äta kött är bara att glömma.
– Vissa grejer köper man aldrig. Typ kött eller hamburgare. Men jag köper frysta köttbullar, som ibland har sänkta priser, och hamburgerbröd och jag fixar min egen hamburgare, berättar Martin.
Både han och Jens Robertson tycker att Stadsmissionens initiativ är jättebra. Förhoppningen är att kunna unna sig lite "lyx" till helgen.
– När man jagar låga priser då köper man alltid det billigaste, oftast blir det falukorv och pasta. Men nu ska man också kunna ha råd med sallad och frukt till helgen, säger Jens Robertson.
Han har försörjningsstöd, men deltar också som volontär i Stadsmissionens arbete. Efter nödvändiga utgifter har Jens cirka 4 200 kronor i månaden och den sista veckan före utbetalningen kan vara tung.
– Då blir det ofta smörgås och te hela veckan. Men nu, när vi ska kunna handla mat, och inte bara maten utan även hygienartiklar och lite andra grejer till hushållet, för betydligt lägre priser, ska man ha råd med mer, säger Jens.
De båda två är överens om att butikens fikahörna tillför ett mervärde för hela butiken.
– Det kan bli en kontaktpunkt där man kan träffa folk, säger Jens Robertsson.