Ullevi Storgård ligger i Skäggetorps utkant, intill avfarten från E4. Gården har köpts för 13 miljoner kronor av tre Linköpingsföretag – Bostadsbolaget, BC Linköping och Ekroth Förvaltning – och nu ansöker de om en detaljplan för ett stort byggprojekt.
– Just nu ligger kalkylen på runt 1,3 miljarder kronor. Men det kommer förmodligen att förändras under resans gång, säger Bostadsbolagets Carl-Magnus Larsson, en av initiativtagarna till projektet.
Förslaget som lagts fram till kommunen innehåller ett hotell med 350 rum och 90 longstay-lägenheter. Här finns också två restauranger, skybar, konferensavdelning, spa, 6 000 kvadratmeter kontor, p-hus för 350 bilar och åtta padelbanor.
Två multiidrottshallar ingår också och tanken är att de även kan användas som mässhall. Utomhus planeras parkmiljöer, växthus och takterrasser.
– Det är så våra idéer ser ut nu, men inget är hugget i sten. Vi kommer att behöva vara lyhörda mot marknaden – ingen vet till exempel hur hotellbranschen utvecklas efter corona. Vi kommer också att lyssna på kommunen. Det behövs ju till exempel fler gymnasieplatser i staden, säger Andreas Aldén, vd på BC.
De första skisserna består av flera sammanhängande byggnader. Mest uppseendeväckande är en skyskrapa på 34 våningar, 113 meter hög. Det är 6 meter högre än domkyrkan och 53 meter högre än Tornet på Tornby.
Tillsammans med en byggnad på 3 våningar och en på 11 ska 34-våningshuset bilda bokstaven L för dem som åker på E4. L som i Linköping, förstås.
– I dag förknippas väl Linköping mest med Gärstadverket. Det här blir ett nytt landmärke och en fin port in till staden. Det är ett väldigt strategiskt läge för ett hotell – vid E4 och mitt emellan Astrid Lindgrens värld, Kolmården och ett kommande Lalandia. Det kan också knyta samman Skäggetorp och Tornby och bidra till mycket positivt för Linköping, säger Carl-Magnus Larsson.
Carl-Magnus driver en rad företag och har de senaste åren bland annat byggt småhus i Harvestad och Sturefors. Tidigare har han bland annat varit distriktschef för Peab och har därför erfarenhet från stora projekt.
Han föreläser också åt Boverket och SKR om hur man utvecklar områden och samverkar kring detaljplaner. De kunskaperna kan komma väl till pass nu. Om samhällsbyggnadsnämnden säger ja till planprövning väntar ett omfattande detaljplanearbete.
– Vi räknar med att det kommer att ta 7–10 år att förverkliga det här. Vi har presenterat planerna för tjänstemän och för ledande politiker inom både Alliansen och oppositionen – och det har tagits emot positivt. Vi vill verkligen göra det här tillsammans med kommunen, säger Carl-Magnus.
Muharrem Demirok (C), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden, låter entusiastisk när han kommenterar förslaget.
– Vi är beredda att pröva det här. På "myndighetska" betyder det att vi gillar det jättemycket. Det är precis den här typen av saker man vill se, någonting som är lite utöver det vanliga. Det är Linköpingskillar som har ett stort hjärta för Linköping och som är beredda att göra något extra för staden, säger han.
Demirok lägger samtidigt in några brasklappar. Bland annat gäller det att visa hänsyn till kulturlandskapet och domkyrkan. Försvaret och Saab kan ha synpunkter på skyskrapans höjd.
– Men vår första bedömning är att det här är genomförbart och att det skulle betyda mycket för Linköping, säger han.