– December och januari var tuffa, mycket beroende på omikron och sen kriget, men från och med mars och speciellt april så har det tagit ordentlig fart. Och det fortsätter öka nu i maj, säger Camilla Lejon.
Hon fortsätter:
– Våra större kunder har inte börjat resa igen på grund av det vi ser i omvärlden, med kriget i Ukraina och covidsituationen i Asien, så de gör bara affärskritiska resor. Men vi ser nya företag som kommer och vi ser också en del privatpersoner som är tidiga med att ut och resa.
Januari till april räknade Linköpings flygplats in 23 000 resenärer, lika många som under hela 2021. 80 procent av resandet är affärsresande och 20 procent privat. Just nu finns två dagliga KLM-avgångar till Amsterdam.
Ni hade tidigare tre avgångar per dag, är det aktuellt snart igen?
– Vi hoppas på det så snart som möjligt, men det hänger ihop med KLM:s kapacitet med personal och flygplan, de behöver komma ikapp efter pandemin, säger Lejon.
Pandemin har ju ökat mängden digitala möten i många verksamheter, hur tror du att det påverkar er?
– Framför allt påverkar det affärsresandet inrikes. Många av våra resenärer är företag med komplicerade tjänster och produkter, som de säljer över hela världen, och de har inte digitala möten när de ska träffa en ny kund. Det finns också ett stort uppdämt behov av att åka på mässor och träffa äldre kunder. Så det vi hör från näringslivet är att de kommer att behöva flyga minst lika mycket som innan pandemin.
Känner du samma stöd från lokala politiken som tidigare?
– Ja, jag känner ett brett politiskt stöd för flygplatsen, och ett stort intresse. De förstår flygplatsens betydelse för det lokala näringslivet. Vi har haft flera studiebesök under våren och vi ska därför ha öppet hus 10 september.
Det är ju mycket diskussion om ett mer hållbart flyg, vad gör KLM för att flyga mer hållbart?
– Det bästa man kan göra just nu, om man vill göra något snabbt innan ny teknik är på plats, så är det att flyga med så kallat SAF (Sustainable aviation fuel, hållbart flygbränsle). Det tillverkas av restprodukter från livsmedels- och skogsindustrin. KLM var tidigt ute med att blanda i det här i det ordinarie flygbränslet och nu öppnar bolaget en egen fabrik i Amsterdam för detta. När man köper en flygbiljett kan man kryssa i en ruta om man vill betala extra för att KLM ska kunna köpa mer SAF-bränsle, säger Camilla Lejon.