I en intervju i Corren i juni i år uppgav Saabs vd, Micael Johansson, att det är av stor vikt för den svenska försvarskoncernen att Sverige köper det brasilianska transportflygplanet C-390, som tillverkas av Embraer.
– Brasilien vill fördjupa samarbetet med Sverige. Transportflygplan är något som Sverige kommer att fatta beslut om. Det är ofantligt viktigt att Sverige fattar ett beslut i den riktningen. C-390 är ett väldigt kompetent flygplan, sade Johansson.
Saab samarbetar sedan tidigare med Embraer om tillverkningen av de 36 Jas 39 Gripen E/F som det sydamerikanska landet har beställt. En del av planen kommer att tillverkas i Brasilien. I april förra året kom de bägge flygplanstillverkarna överens om att fördjupa samarbetet. Enligt överenskommelsen kan det bli aktuellt att förse C-390 med viss utrustning från Saab.
I lördags kom så beskedet som Saab hoppats på. Försvarsminister Pål Jonson (M) undertecknade en avsiktsförklaring med sin motsvarighet i Brasilien, José Múcio. Sverige planerar att köpa C-390. Samtidigt ska Brasilien beställa ytterligare nio Gripen-plan.
– Det är klart att det handlar om miljardbelopp, men jag vill inte föregripa de kommande förhandlingarna. Självfallet återstår det en del steg, men viktiga framsteg har gjorts i dag. Det finns en bred samsyn från den brasilianska sidan och den svenska sidan, sade Jonson till TT.
2014 tecknade Saab och Brasilien ett kontrakt gällande köp av 36 Jas Gripen E-plan. Det kontraktet planeras att utökas med 25 procent, alltså nio plan. Hittills har åtta plan levererats till Brasilien.
– Vi har tagit del av uppgifterna och det är naturligtvis glädjande för Saab och Sverige. Vi vet att Brasilien är väldigt nöjda med Gripen som stridsflyg och vi ser fram emot att fortsätta diskussionerna, sade Saabs presschef, Mattias Rådström.
Det svenska flygvapnet har för närvarande sex stycken transportflygplan av typ TP 84 Hercules. Planen är ålderstigna och har dessutom tillgänglighetsproblem. Flygplanet har använts av Försvarsmakten i över 50 år och processen för att ersätta systemet har pågått under en längre tid.
–Det här innebär att vi kan ta ett efterlängtat steg och påbörja processen för att ersätta våra nuvarande transportflygplan med flygsystemet C-390. Nu kan vi inleda arbetet för att säkerställa det operativa behovet för en långsiktig taktisk transportflygförmåga, säger chefen för Försvarsstaben, generallöjtnant Carl-Johan Edström, i en kommentar.
Det är ännu oklart hur många C-390 som Sverige kommer att beställa. Planet är ett taktiskt transportflygplan för mellanlånga sträckor med kapacitet att transportera 80 passagerare eller en last på 26 ton. C-390, som flög för första gången 2015, har förutom av Brasilien även beställts av Portugal, Ungern, Nederländerna, Österrike och Sydkorea.
– Det är mycket tillfredsställande att vi nu närmar oss en långsiktig lösning och C-390 är en mycket kvalificerad plattform med stor utvecklingspotential. Nu har vi full fokus på att få denna helt centrala förmåga på plats så snart som möjligt, säger flygvapenchef generalmajor Jonas Wikman, i en kommentar.
På senare tid har Peru och Colombia visat intresse för att köpa Gripen. Vid eventuella affärer kommer stridsflygplanen troligen att tillverkas i Brasilien.