I en intervju i Corren i juni i Är uppgav Saabs vd, Micael Johansson, att det Àr av stor vikt för den svenska försvarskoncernen att Sverige köper det brasilianska transportflygplanet C-390, som tillverkas av Embraer.
â Brasilien vill fördjupa samarbetet med Sverige. Transportflygplan Ă€r nĂ„got som Sverige kommer att fatta beslut om. Det Ă€r ofantligt viktigt att Sverige fattar ett beslut i den riktningen. C-390 Ă€r ett vĂ€ldigt kompetent flygplan, sade Johansson.
Saab samarbetar sedan tidigare med Embraer om tillverkningen av de 36 Jas 39 Gripen E/F som det sydamerikanska landet har bestÀllt. En del av planen kommer att tillverkas i Brasilien. I april förra Äret kom de bÀgge flygplanstillverkarna överens om att fördjupa samarbetet. Enligt överenskommelsen kan det bli aktuellt att förse C-390 med viss utrustning frÄn Saab.
I lördags kom sĂ„ beskedet som Saab hoppats pĂ„. Försvarsminister PĂ„l Jonson (M) undertecknade en avsiktsförklaring med sin motsvarighet i Brasilien, JosĂ© MĂșcio. Sverige planerar att köpa C-390. Samtidigt ska Brasilien bestĂ€lla ytterligare nio Gripen-plan.
ââDet Ă€r klart att det handlar om miljardbelopp, men jag vill inte föregripa de kommande förhandlingarna. SjĂ€lvfallet Ă„terstĂ„r det en del steg, men viktiga framsteg har gjorts i dag. Det finns en bred samsyn frĂ„n den brasilianska sidan och den svenska sidan, sade Jonson till TT.
2014 tecknade Saab och Brasilien ett kontrakt gÀllande köp av 36 Jas Gripen E-plan. Det kontraktet planeras att utökas med 25 procent, alltsÄ nio plan. Hittills har Ätta plan levererats till Brasilien.
â Vi har tagit del av uppgifterna och det Ă€r naturligtvis glĂ€djande för Saab och Sverige. Vi vet att Brasilien Ă€r vĂ€ldigt nöjda med Gripen som stridsflyg och vi ser fram emot att fortsĂ€tta diskussionerna, sade Saabs presschef, Mattias RĂ„dström.
Det svenska flygvapnet har för nÀrvarande sex stycken transportflygplan av typ TP 84 Hercules. Planen Àr Älderstigna och har dessutom tillgÀnglighetsproblem. Flygplanet har anvÀnts av Försvarsmakten i över 50 Är och processen för att ersÀtta systemet har pÄgÄtt under en lÀngre tid.
âDet hĂ€r innebĂ€r att vi kan ta ett efterlĂ€ngtat steg och pĂ„börja processen för att ersĂ€tta vĂ„ra nuvarande transportflygplan med flygsystemet C-390. Nu kan vi inleda arbetet för att sĂ€kerstĂ€lla det operativa behovet för en lĂ„ngsiktig taktisk transportflygförmĂ„ga, sĂ€ger chefen för Försvarsstaben, generallöjtnant Carl-Johan Edström, i en kommentar.
Det Ă€r Ă€nnu oklart hur mĂ„nga C-390 som Sverige kommer att bestĂ€lla. Planet Ă€r ett taktiskt transportflygplan för mellanlĂ„nga strĂ€ckor med kapacitet att transportera 80 passagerare eller en last pĂ„ 26 ton. C-390, som flög för första gĂ„ngen 2015, har förutom av Brasilien Ă€ven bestĂ€llts av Portugal, Ungern, NederlĂ€nderna, Ăsterrike och Sydkorea.
â Det Ă€r mycket tillfredsstĂ€llande att vi nu nĂ€rmar oss en lĂ„ngsiktig lösning och C-390 Ă€r en mycket kvalificerad plattform med stor utvecklingspotential. Nu har vi full fokus pĂ„ att fĂ„ denna helt centrala förmĂ„ga pĂ„ plats sĂ„ snart som möjligt, sĂ€ger flygvapenchef generalmajor Jonas Wikman, i en kommentar.
PÄ senare tid har Peru och Colombia visat intresse för att köpa Gripen. Vid eventuella affÀrer kommer stridsflygplanen troligen att tillverkas i Brasilien.