"Järnvägstunnel inte mycket dyrare än bro"

Enligt kommunen skulle det kosta 10,7 miljarder att lägga alla järnvägsspår i tunnlar under Linköping. Med en sådan prislapp blir tunnelalternativet inte mycket dyrare än att dra spåren på en bro.

Foto: Åke Karlsson

LINKÖPING2015-03-18 06:45

Kommunen fortsätter att förhandla med Trafikverket om hur Ostlänken ska dras genom Linköping. Målet står fast: Linköpings kommun vill bygga en ny, betydligt större, järnvägsstation i centralt läge och därför vill man att Ostlänken ska dras genom staden. För att järnvägsspåren inte ska skapa en barriär som hämmar stadsutvecklingen vill man att samtliga spår, även stambanan, förläggs i tunnlar.

– Det har av någon anledning framställts som ett väldigt dyrt alternativ, men så är det inte. Enligt våra beräkningar skulle det kosta 10,7 miljarder att lägga järnvägen i tunnlar, säger Michael Myhré, projektchef för C Linköping.

Han menar att det kostar i storleksordningen tio miljarder att dra en järnväg genom städer som Malmö, Norrköping och Linköping, oavsett hur man väljer att göra det. Kostnaden för att dra Ostlänken genom Linköping, inklusive en bro över Stångån, skulle bli i samma storleksordning.

– Det gör tunnelalternativet 0,5-1,5 miljarder dyrare än ett broalternativ, säger Michael Myhré som tidigare ledde Citytunnelprojektet i Malmö.

– På Trafikverket uppskattar man kostnaden för en tunnellösning till 12,4 miljarder, och en brolösning till 9,8, så vi är överens om att det inte blir väldigt mycket dyrare med tunnel än att lägga alltihop på en stor bro över Stångån, fortsätter han.

Markundersökningarna visar att det finns en rejäl bergrund av granit att borra i under Linköping. Den berggrund som gjorde det möjligt att förlägga Saabs verkstäder under mark, och bygga en stor underjordisk oljedepå under värmeverket, duger bra även för järnvägstunnlar.

– Det är utan tvekan det bästa alternativet för Linköping. Det skapar stora möjligheter till stadsutveckling, nyttorna kommer att täcka merkostnaden, säger Michael Myhré.

Förhandlingarna med Trafikverket är komplicerade och drar ut på tiden. Dessutom finns det en tredje part, regeringens förhandlare för höghastighetståg, Sverigeförhandlingen. De gav nyligen Trafikverket i uppdrag att utreda om man kan dra Ostlänken på ett spår utanför staden, med ett stickspår in till den nya järnvägsstationen i Linköping.

– Det är ett obegripligt alternativ. De skulle kosta jättemycket att dra Ostlänken på ängarna ute vid E 4:an, och dessutom dra spår in i Linköping. För att passera Stångån måste man ändå bygga en ny bro eller en tunnel. Det skulle sammantaget bli både dyrare och sämre än de andra alternativen, säger Micael Myhré.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!