Kommunstyrelsen i Linköping hade sammanträde under tisdagen och skulle då hantera ännu en fråga om järnvägen. Politikerna skulle ge sina synpunkter på Trafikverkets planering av nya spår mot Malmö/Göteborg.
Trafikverket skissar på en väldigt bred utredningskorridor, de tittar på möjligheten att bygga en tunnel under Barhäll och Ryd eller att dra spåren nära Skäggetorp förbi Glyttinge, Tift och ut mot E4. Även en tunnel under Malmens flygfält finns med som ett alternativ.
Det är detta breda anslag som kommunstyrelsen har invändningar mot. Den här järnvägen, kallad Götalandsbanan ligger långt in i framtiden och om Trafikverket gör en så bred utredningskorridor så innebär det att all stadsutveckling blir omöjlig inom området.
I klartext måste kommunen då säga nej till byggplaner inom utredningskorridoren. Ostlänken mot Stockholm väntas vara klar i slutet av 2020-talet och Götalandsbanan ligger ännu längre bort.
Linköpings kommun uttrycker också att de önskar en pendeltågsstation i Malmslätt och att sträckan Linköping–Tranås måste komma igång omdelbart när Ostlänken är klar.
Det svar som nu ska skickas till Trafikverket står en klar majoritet i Linköping bakom. Socialdemokrater, miljöpartister, liberaler, moderater, centerpartister, och kristdemokrater är överens. Endast Sverigedemokraterna ville annorlunda.
– Jag delar inte uppfattningen att vi ska ha höghastighetsjärnväg i Sverige, sa Jonas Andersson som är Sverigedemokraternas representant i kommunstyrelsen.
Av den anledningen ville han heller inte svara Trafikverket så som övriga ville.
Den utredning som kommunstyrelsen lämnade synpunkter på benämns "Åtgärdsvalsstudie höghastighetsjärnväg Linköping-Borås"