För att börja med det positiva ur cykelhandlare Janne Westerbergs synvinkel: Corona-pandemin har skapat en hemester-trend och gett cyklandet en rejäl skjuts.
– Folk åker ut familjevis och cyklar. Fler har köpt mountainbikes och elcyklar. Det är roligt att så många upptäckt hur kul det är att cykla och hur bra det går att semestra på hemmaplan.
Men det ökande cykelintresset har också ställt till problem. Cykelbranschens beroende av Asien, som står för en stor del både när det gäller tillverkning av cyklar och produktion av delar, har märkts tydligt under pandemin.
– Att Asien i princip stängdes under två månader ger efterdyningar hos oss här i Europa än. Det är svårt att få tag på cyklar helt enkelt. Mars och april var super för då handlade inte resten av Europa och då fanns det cyklar på lager. När Europa började öppna igen blev det soprent och sedan dess är det bara att jaga. Jag beställde 40 cyklar och fick 15. Det är till och med svårt att få tag på slangar, berättar Janne Westerberg.
Han spår att situationen kommer att vara fortsatt problematisk i höst – och även en bra bit in på nästa år.
– Vet du att du vill skaffa en ny cykel nästa år, bestäm dig tidigt och lägg en order redan nu. Annars får du ingen. 2021 kommer att vara ett tufft år.
Janne Westerberg har ägt och drivit Jannes Cykel & Motor sedan 2006. Ursprungligen låg butiken på Cloettavägen i centrala Ljungsbro. 2013 kändes kostymen för liten och verksamheten flyttades till nybyggda lokaler i Blåsvädret.
Då var området i stort sett obebyggt och flytten var något av en chansning.
– Men den satsningen var helt rätt. Jag ville att företaget skulle utvecklas och då var en flytt absolut rätt väg att gå, säger Janne Westerberg i dag.
Ända fram till nu har företaget haft två ben att stå på. Cyklarna är ett. Det andra har varit motordelen med motorsågar, gräsklippare och andra trädgårdsattiraljer.
Men i slutet av förra året började Jannes avveckla motordelen och nu finns enbart cyklar i butiken.
– Det var jobbigt att ta bort trädgårdsdelen och inte kunna bistå de kunderna med hjälp längre. Men det handlade om att jag inte hade personal till det. Jag hittade inte någon mekaniker helt enkelt.
Nu får Janne Westerberg ägna sig helhjärtat åt det han brinner mest för och tycker är roligast: Cyklarna. Han cyklar gärna och ofta även privat.
– Det finns mycket mountainbike-nörd i mig även om jag gärna åker racer också.
Då cyklar du förstås till och från jobbet också?
– Nej. Men där skyller jag på hunden. Vi har en schäfer och första dagen jag skulle ta med henne när jag cyklade till jobbet bet hon sönder däcket i framhjulet direkt.
Vad tycker du om trenden med elcyklar?
– Det är bra att folk kommer ut och cyklar. Det finns ju till och med el-mountainbikecyklar. Jag kan förstå det med. Det finns rejäla uppförsbackar i många mountainbike-slingor och då är det väl kanon med lite hjälp där så kan man gasa utför i stället.
Vad är den dyraste cykel du har sålt?
– För ett par år sedan beställde jag hem en racercykel för 139 000 kronor åt en kund. En riktigt häftig sak med elektroniska växlar. Det är en sån som proffsen kör med på touren.
Han tror på att trenden med ökat intresse för cyklar och cyklande kommer att hålla i sig.
– Jag tror att folk har upptäckt Sverige och hur mycket det finns att se och uppleva här.