I en anspråkslös portuppgång mitt i centrala Linköping tar Marcus Malm emot mig och leder in mig i en lägenhet på bottenvåningen. Väl där inne är det mer likt en lyxig butik och allt andas klockor. Bilder på väggarna, glasmontrar med klockmodeller och i hjärtat av verksamheten ligger det otroligt prydliga monteringsrummet. Så har det inte alltid varit.
Marcus resa till klockvärlden startade med att han virkade och sålde skidmössor. Den verksamheten fungerade inte så istället började han rita träklockor. Den här gången snurrade affärerna på bättre och i samband med det kom han i kontakt med en investerare och partner.
– Han är väldigt klockintresserad och om ambitionen fanns hos mig så ville han gärna samarbeta. Då bildade vi Malm och tog bort både mössorna och träklockorna för att satsa på kvalitetsklockor.
Innan det mötet hade Marcus haft sin verksamhet som ett hobbyprojekt vid sidan av sina studier. Senare offrade han även sitt jobb som säljare på ett stort IT-företag i Malmö för att istället följa sin dröm.
– Jag sålde bil, lägenhet och även min hund och flyttade tillbaka till Linköping. Jag bodde, och drev företaget, i en källarlokal under en frisörsalong. I ett år levde jag på mina sparpengar och bara ritade.
– Det var inte spikrakt från början. Två veckor efter lanseringen hamnade jag i juridisk konflikt om varumärket som tog i princip allt startkapital. Så när den första pilotklockan såldes in, ett år senare, så var jag helt barskrapad.
Hur kände du då, var du orolig?
– Det var värt att kämpa för. Jag hade offrat allt och det var lika kul då som det är nu, så jag hade inte planer på att ge upp.
Företaget har profilerat sig på inspiration från flygvapnet. Det militära klockprojektet har mynnat ut i en kollektion armbandsur som även erbjuds den kommersiella marknaden. Modellerna har utvecklats tillsammans med svenska stridspiloter, helikopterflottiljens skvadroner och flygvapnets flygtekniker.
– Allt började egentligen med att jag har en bekant som är stridspilot på F21 i Luleå. Vi hämtar intryck och inspiration från olika hörn inom svenskt flyg och stridsflyghistoria. Vi ritar dem tillsammans från grunden. Alla detaljer på klockorna ska ha en mening. Design, montering och service av våra klockor sker sen i Linköping.
Vad är en pilotklocka?
– Den är väldigt tydlig. Ofta svart urtavla med vita visare och med tidtagningsfunktion. Allt ifrån att hålla koll på tidsplanen till bränsleförbrukning med mera. Klockan är en backup, men det är faktiskt lag på att du som pilot måste ha en klocka med visare och sekundvisare. Jag vet det för jag är själv privatpilot.
Varför namnet Malm?
– Förutom att jag heter Malm i efternamn så var det mycket annat som klaffade in i flygtemat. Malmens flygplats och vi är från Linköping. Jag har alltid varit flygintresserad och mitt första sommarjobb var på Saab. Jag är ju en flyg- och klocknörd, säger han.
– I motsats till mig då för jag är flygrädd, tillägger Erik Joelson som är content creator på företaget.
Vad har ni för mål?
– Att vi ska fortsätta anställa och komma upp i tjugo miljoner i omsättning, avslutar Marcus Malm.