"Ingen vill betala för att förändra sig"

Byggröran i Linköping kommer inte att gå över. Som det ser ut nu kommer projekten att avlösa varandra långt in på 2030-talet. Men det finns metoder för städer att lära sig att leva med avstängda vägar och byggen.

Per Lindahl, Logistikkluster i Östergötland.

Per Lindahl, Logistikkluster i Östergötland.

Foto: Ulrik Svedin

Linköping2019-02-14 19:00

Linköpings kommun höll på torsdagen ett seminarium för anställda och för näringslivet. Stora och små företag föreläste och kommunen berättade om sina framtidsplaner, inte minst byggprojekten. Alisa Basic, chef för plankontoret, berättade om hur staden ska fortsätta att förtätas med flera nybyggen i Djurgården (cirka 2 000 bostäder) med start 2020, samt förtätningar i bland annat Ryd och Skäggetorp. Därtill kommer allt arbete med Ostlänken som kanske kommer att påverka staden ända in på 2030-talet. Sammantaget medför detta byggtrafik i staden över lång tid. Per Lindahl från Logistikkluster Östergötland tror att städerna måste börja leva med buller och bygge på ett helt annat sätt.

– Du får ett brev med information om att gatan utanför ska rivas upp eller att något ska byggas. Och man ber om överseende och lovar att allt ska bli bra, beskriver Lindahl ett vanligt förlopp.

Sedan tillägger han:

– Men det kommer inte att gå över. För sedan måste man bygga på ett nytt ställe. Och så håller det på. Det här är något man måste förhålla sig till. Och sluta tänka att det kommer att bli bra när det är klart.

Han menar att kommunen i mycket större utsträckning kan minska problemen om man utgår från att staden kommer att vara en byggarbetsplats under lång tid. Genom att samla information från byggföretagen och även ställa krav på dem går det att leva med byggena på ett helt annat sätt.

– Det finns hur mycket data som helst att ta in. Byggföretagen vet ofta exakt varifrån lastbilarna med betong kommer och hur ofta, och vilka tidpunkter. Men som det är i dag så jobbar alla för sig. Det händer att det kommer transporter med halvfulla lastbilar flera gånger om dagen. Sådant går att förändra. Och grejen är att alla tjänar på det!

Det finns bara ett krux.

– Ingen vill betala för att förändra sig. Byggföretagen är ofta intresserade, men vill göra som de alltid har gjort. Alla som man förklarar det här för inser vinsterna med samordning. Kommunerna är de som kan trycka på och ställa krav redan under upphandling, säger han.

I april påbörjas en stor renovering och upprustning av Apotekaregatan, till en början från Ågatan och upp bakom Filbyterhuset. Först ska ledningar bytas, sedan ska gatan rustas upp och göras fin. Detta kommer att kräva mycket logistik. Per Lindahl vill att kommunen passar på att göra Apotekaregatan till ett pilotprojekt.

– Vi skulle kunna se hur man kan arbeta med omlastning och andra logistiska lösningar i det här projektet, som ändå är ganska litet. Näringsidkarna kommer att påverkas och här har vi chans att ta fram bra metoder och skaffa erfarenheter, säger Per Lindahl.

Per Lindahl från logistikkluster och Christian Claesson från Lundbergs lyssnar på plankontorets chef i Linköping, Alisa Basic.
Per Lindahl från logistikkluster och Christian Claesson från Lundbergs lyssnar på plankontorets chef i Linköping, Alisa Basic.
Logistikkluster i Östergötland

Ett utvecklingsprojekt med syfte att etablera en gemensam arena för logistikföretag och logistikfrågor i Östergötland. Projektet finansieras av Region Östergötland och Europeiska Regionala Utvecklingsfonden (ERUF). Med i projektet är också Linköpings universitet, Linköpings kommun och Norrköpings kommun samt Norrköpings hamn.

Se mer: www.logistikklusterostergotland.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!