Slottstornet AB äger och förvaltar Stjärnorps egendom och har idag en bergtäkt för husbehov. För snart tre år sedan ansökte Slottstornet om att få starta en större, kommersiell bergtäkt och nu ligger ärendet hos länsstyrelsen för avgörande.
Täkten föreslås ligga mellan Hultsjön och Axsjön, 5,5 kilometer nordost om Ljungsbro. Där vill Slottstornet under 20 års tid bryta sammanlagt 2 000 000 ton berg, samt 1 500 ton morän. Företaget vill också ta emot massor för återvinning, 150 000 ton om året.
Boende i trakten har lämnat in flera protestskrivelser, bland annat en med 122 namnunderskrifter. Invändningarna mot täkten är många, men trafiksituationen lyfts fram som den största farhågan. Transporterna från täkten kommer att gå på väg 1120, som är en slingrande väg utan mittlinje och med smala vägrenar.
– Det är ingen väg för tunga transporter. Här finns ingen kollektivtrafik, så barn och ungdomar cyklar till varandra och till aktiviteter. Utefter vägen finns hur mycket som helst, säger Kristina Lagerberg och räknar upp Hultsjöns badplats, Vreta Klosters golfbana, Olstorps motionscentrum, Björkö friskola och Heda ridskola.
Kommunens stadsplaneringsavdelning har i ett yttrande varnat för att täkten kommer att leda till ökad trafik genom Ljungsbro och Berg. Väg 1120 nämns däremot inte.
– Ingen verkar bry sig om hur det blir för oss. Och vi är rätt många som bor här. Det här är ingen avfolkningsbygd, tvärtom. Sommarstugor permanentas och barnfamiljer flyttar in, säger Eva Edman, som bor intill vägen.
Enligt Slottstornet väntas 90 procent av transporterna gå söderut på väg 1120 och resten norrut. Vid maximal drift kommer det att röra sig om 46 transporter om dagen.
Trafikverket har lämnat in ett yttrande till länsstyrelsen, men det berör endast utformningen av utfarten på väg 1120.
Buller är en annan farhåga. Joakim Larsson bor i Lindalen, 1,1 kilometer från den planerade bergtäkten.
– Täktplatsen ligger högt. Det innebär att bullret sprids mer. Dessutom kommer bergväggen göra att ljudet studsar mot oss, säger han.
Slottstornet har låtit göra en bullerutredning. Enligt den kommer ljuden från täkten att ligga under de riktvärden som gäller dagtid på vardagar. Övrig tid kan riktvärdet överskridas vid en fritidsbostad 900 meter från täkten. Bygg- och miljönämnden kräver därför i ett yttrande till länsstyrelsen att verksamheten tills vidare endast får bedrivas vardagar klockan 7–18. Nämnden ställer också krav på sedimentationsdammarna, som ska förhindra att närliggande vattendrag förorenas.
I övrigt är nämndens inställning till täkten i grunden positiv.
– Om man jämför med bergtäkten som stoppades i Skeda finns det flera skillnader. Dels är det här en mycket mindre verksamhet, dels ligger det i ett område som inte har lika många närboende. Framför allt är det så att vi har en hög koncentration av bergtäkter söder om Linköping. Det här ligger norr om, vilket innebär kortare transporter till de delarna av kommunen, säger Stefan Erikson (M), avgående ordförande i bygg- och miljönämnden.
I Skedafallet var det inte bara bygg- och miljönämnden som yttrade sig. Även kommunstyrelsen tog ställning och uttalade sig mot en ny bergtäkt. När det gäller Stjärnorpstäkten yttrar sig kommunstyrelsen inte alls. Kommundirektör Paul Håkansson förklarar varför:
– Det kommunala organ som ska yttra sig enligt lagstiftningen är bygg- och miljönämnden. Kommunstyrelsen yttrar sig bara om kommunen av andra skäl än miljölagstiftningen skulle vilja avstyrka. I Skeda handlade det om att täkten skulle påverka kommunens långsiktiga utvecklingsmöjligheter. I Stjärnorp fanns det inga sådana sakliga skäl att avstyrka.
– Sedan vill jag säga att jag har stor respekt för de närboendes synpunkter på vägnätet. Men det är inget skäl för kommunen att avstyrka verksamheten och därmed fanns det inget skäl att yttra sig, säger Paul Håkansson.
Grannarna är besvikna på kommunen.
– När det gällde Skeda sade de ju att det inte finns något behov av en ny bergtäkt i kommunen förrän tidigast 2036. Finns det ändå ett behov bör man först och främst utvidga dem som redan finns – och gör man nya bergtäkter ska de ligga nära en stor väg. Behövs det material till byggen i Berg och Ljungsbro är det bättre att köra det på 34:an från täkten utanför Borensberg, säger Eva Edman.