Olyckan den 18 maj förra året är den värsta som har hänt med ett Saab 340-plan tillverkat i Linköping. 22 personer omkom när flygplanet, tillhörande flygbolaget El Sol, kraschade under en inrikesflygning norr om byn Prahuaniyeu i Patagonien.
Inledningsvis var den troliga orsaken kraftig och plötsligt isbildning på flygplanets vingar och propellrar. I den första officiella rapporten lades skulden helt på piloterna. De anklagades för att ha haft alldeles för stort självförtroende och därför missbedömt faran, samt valt fel höjd och inte ändrat kurs i tid.
Utredningen har samtidigt präglats av anklagelser från piloternas fackförbund i Argentina, APLA, om att landets utredningsmyndighet, som leds av en brigadgeneral från flygvapnet, inte hade gjort ett tillräckligt noggrant arbete på olycksplatsen.
I slutet av augusti gjorde APLA en polisanmälan eftersom man hyste misstankar om att det pågick en mörkläggning av olyckans verkliga orsaker.
Direkt efter olyckan åkte dock en delegation från Saab till Argentina för att ge teknisk support till utredarna. Med på resan var också generaldirektören Hans Ytterberg och utredaren Stefan Christensen från svenska Haverikommissionen, SHK.
Svenskarnas närvaro på plats har setts som ett bevis på att utredningen skulle uppfylla internationell standard. Delar av flygplanet har senare analyserats av bland andra experter på Saab i Sverige. Man gjorde också tester i flygsimulator för att återskapa vad som hände.
Resultaten presenterades nyligen i Argentina i ännu en ny preliminär rapport. Enligt experterna tyder inget på att motorfel orsakade olyckan. Propellrarna var också igång vid kraschögonblicket. Och flygplanets avisningssystem verkar också ha fungerat på rätt sätt.
Det återstår dock analyserna från flygplanets centrala larmpanel som sker under ledning av SHK. Utredarna i Argentina tittar just nu också närmare på tre andra tillbud med Saab 340-plan som drabbats av överstegring på grund av isbildning. Två av incidenterna skedde i Australien 1998 och 2004. Det tredje tillbudet inträffade i Kalifornien, USA, den andra januari 2006
Den slutliga rapporten kommer under hösten. Först då tänker svenska Haverikommissionen uttala sig om sin medverkan i utredningen.