Busshållplats dras in – anses för trafikfarlig

En indragen busshållplats upprör många i Malmslätt. "Det här är en bortglömd stadsdel. De bestämmer allt över våra huvuden", säger Håkan Nilsson.

Håkan Nilsson och Kent Gustafsson är två av de Malmslättsbor som upprörs över att hållplatsen Carl Cederströms gata försvinner.

Håkan Nilsson och Kent Gustafsson är två av de Malmslättsbor som upprörs över att hållplatsen Carl Cederströms gata försvinner.

Foto: Åke Alvin

Linköping2021-12-02 07:00

Debatten känns igen från förra sommaren, då Östgötatrafiken drog in ett antal hållplatser. Då gjordes det för att få snabbare och tätare busstrafik, den här gången handlar det främst om trafiksäkerhet.

Busshållplatsen på Carl Cederströms gata ligger mitt emellan flygvapenmuseet och Malmslätts gamla järnvägsstation. Det är en av samhällets flitigast använda hållplatser – men den 12 december ska den bort.

Både Östgötatrafiken och kommunen anser att hållplatserna – en åt vardera håll – är trafikfarliga. Sträckan där bussarna ska stanna är bara 50 meter lång, mellan korsningen och 90-graderssvängen mot bron över järnvägen. Gatan är smal, liksom den ena trottoaren.

– Vi hade velat behålla hållplatsen och beklagar att den ska tas bort. Men den har bristfällig trafiksäkerhet. Den är placerad för nära korsningen, vilket gör att bussarna skymmer sikten. Vägen är så pass smal att när det står en buss på vardera hållplatsläge täpper de igen hela korsningen, kommenterar Anna Wallroth, enhetschef på kommunens avdelning Trafik och gata.

undefined
Det blir rätt trångt när bussarna ska mötas vid hållplatserna.

I Facebookgruppen "Malmslätt – grannsamverkan och info" går debatten het om hållplatsen. Några tycker att det är bra att den tas bort, men de flesta protesterar. 

Malmslättsbon Kent Gustafsson tycker inte att hållplatsen är farlig.

– Där har det stannat bussar så länge det har funnits bussar i Malmslätt och det har aldrig hänt något. Dessutom anser vi att den kan göras trafiksäkrare om man bara vill, till exempel med en timglashållplats, säger han.

Håkan Nilsson håller med.

– De har inte frågat om våra synpunkter eller ens informerat oss. Malmslätt är en bortglömd stadsdel, säger han.

Anna Wallroth berättar att kommunen försökt hitta sätt att förbättra eller flytta hållplatsen, men inte lyckats.

– En timglashållplats är inte möjlig på grund av platsbrist i framförallt längsled, säger hon.

Från den 12 december blir det till att ta sig de drygt 200 meterna till hållplatsen vid Flygvapenmuseum. Kommunen har förbättrat gångvägen dit och byggt gupp för att dämpa bilarnas fart.

En dålig lösning, tycker Kent Gustafsson.

– Många gamla med rullatorer går på här för att åka ner till Ica och handla. De får det svårt nu. De som bor på Milds gata får över en kilometer att gå.

Malmslättsbon Fia Bagley har fler invändningar. Bland annat påpekar hon att det visserligen finns ett övergångsställe vid museets ingång, men där finns ingen trottoar.

– Massor av skolbarn ska dit bort och korsa gatan. Är det trafiksäkrare? Och dit måste gå på en halvmörk cykelväg förbi en mörk skogsdunge. Det kommer jag själv aldrig att göra. 

Anna Wallroth förklarar att det tyvärr inte fanns plats att bygga en trottoar på gatans södra sida.

– När det gäller belysningen vid gång- och cykelbanan så tar vi med oss åsikten att den upplevs som halvmörk. Vi ska se över vad vi kan göra för att åtgärda det.

De hållplatser som drogs in redan i fjol är fortfarande ett stort diskussionsämne, i Malmslätt såväl som på andra platser.

– Det upplevs som en försämring för dem som drabbades och det har vi stor respekt för. Men de allra flesta fick det bättre, med tätare trafik och kortare restid. Det omtag vi gjorde i fjol innebar att vi fick ut 28 procent mer trafik till en något lägre kostnad. 93 procent av alla som bor i tätortsområden har max 500 meter att gå till bussen, säger Mattias Näsström, trafikoperativ chef på Östgötatrafiken.

undefined
Mattias Näsström, trafikoperativ chef på Östgötatrafiken, menar att den stora majoriteten av bussresenärer fick det bättre när hållplatser drogs in i fjol.
Fler ändringar 12/12

Carl Cederströms gata i Malmslätt är inte den enda hållplatsen som försvinner 12 december. Det gör även Tallboda skola och Tallboda centrum. De båda ersätts av en ny hållplats mellan Linghemsvägen och Värdshusvägen.

Hållplatserna Infanterivägen och Regementsgatan tas bort och ersätts av den nya hållplatsen Garnisonen.

Den 12 december görs också en del mindre justeringar i ett antal tidtabeller.

Karta: Carl Cederströms gata
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!