Ärendet plockades bort för att den styrande majoriteten Koalition för Linköping (S,MP,FP) inte var riktigt överens. Under den månad som gått har förslaget utvecklats. Nu har det skrivits in tydliga krav på att när den nya detaljplanen görs så ska målet vara att få Tornby att hänga samman med övriga staden och det ska bli lättare för fotgängare och cyklister att ta sig fram.
Det finns också skrivningar om att både byggnader och transporter ska vara energieffektiva.
Förändringarna har en tydlig miljöpartistisk prägel.
– Det var vi som lyfte frågan, för oss är det problematiskt med en så här stor utbyggnad. Men samtidigt kunde vi ju alla se, både socialdemokrater och folkpartister att det här inte är jättelätt att säga ja till. Det påverkar handeln i centrum och trafiksituationen som redan är ansträngd på Tornby.
Det säger Rebecka Hovenberg som är Miljöpartiets ledamot i samhällsbyggnadsnämnden. Hon får medhåll av ordföranden Elias Aguirre (S).
– Vi har haft en fruktbar och konstruktiv diskussion kring vilka saker som behöver belysas, här finns inga stora politiska skillnader.
Det är en ovanligt stor förändring som planeras, den spänner över tre handelsfastigheter med kommunala vägar emellan. Förutom den tomt där Ikano ligger ingår även marken där Coop finns och den där leksaksvaruhuset Toys R Us ligger.
Alltihop ägs av Ikano Retail Centre Sweden AB, ett bolag som i sin tur ägs av familjen Kamprad.
Det beslut som tas på onsdag är att planprövningen får inledas, det är ett av de första besluten i en lång kedja. Arbetet med detaljplanen kommer att ta minst två år.
Först därefter kan fastighetsägaren fatta beslut om när de vill börja bygga.
Normalt är det fastighetsägare som får betala för det som ska byggas, men här är kommunen är beredd att bidra med pengar.
– Vi öppnar ju för en diskussion som är större, som handlar om staden i övrigt, och det som är utanför Ikanos mark och då är det naturligt att kommunen går in. Särskilt om det hjälper oss att nå målen om koldioxidneutralitet, säger Elias Aguirre.