– Det är lite annorlunda tider, igen, än vad vi är vana vid, säger Ica-handlaren Tomas Lundvall när han, en tidig torsdag förmiddag, kliver ut i sin stora butik.
Det har varit lite av en berg- och dalbana för honom, och alla andra Ica-handlare runt om i Sverige, under de senaste åren. Först kom coronapandemin med dunder och brak – och skapade en oro i hela branschen. Effekten kom dock att bli positiv – med rekordstora omsättningar under 2020 och 2021. Enligt en kartläggning, gjord av Dagens Nyheter, sålde Ica-butikerna runt om i Sverige för över 120 miljarder kronor under förra året. Vinsten blev sex miljarder kronor.
För Tomas Lundvall och hans kollegor i Linköping landade vinsten på 20 800 000 kronor före skatt – vilket är en vinstmarginal på drygt två procent. Vinsten delas sedan på hälften tillsammans med Ica-koncernen.
– De sista två åren har varit lite covid-dopade kan man väl säga, sedan försöker man ju alltid erbjuda en bra butik med bra varor, men eftersom folk inte gick ut på restaurang lika mycket är det klart att de handlade mer i butik, säger Ica-ägaren.
– 2020 var ett rekordår. Och försäljningen ökade lite till under 2021, fortsätter han.
Men så kom då 2022 – och en mer eller mindre dramatisk vändning. Det började med Rysslands invasion av Ukraina men nådde toppen först efter sommaren. Räntehöjningar, elprischocker, inflation och stigande matpriser.
– Det blev på något sätt som en perfekt storm. Jag har som Ica-handlare varit med om tuffa tider förr, med butiker som varit svåra att få lönsamma, men det här klimatet i samhället – det är det nog få som har varit med om. Det är exceptionellt, och det tuffaste läget jag har varit med om, säger Tomas Lundvall.
Även om antalet kunder i butiken fortfarande är detsamma har han märkt ett förändrat köpmönster. Kunderna köper färre och billigare varor, riktar in sig mer på det frysta och torra och har ett ökat intresse för extrapriser.
– Det slår hårt mot marginalerna, säger Tomas Lundvall.
För samtidigt som butikens inköpskostnader har ökat kraftigt under hela året menar Tomas Lundvall att priserna mot kund inte kan öka i samma takt. Även bolagets ökade elkostnader spelar in.
– Vi har svårt att tillgodose de ökade kostnaderna som vi får då vi försöker fortsätta att hålla med bra erbjudanden mot kunderna. Jag tänker att vi får vara beredda på att ta några sämre år nu. Vi får se det som en investering i framtiden för att kunna behålla trovärdigheten runt låga priser, säger Tomas Lundvall.
– Vi får ta smällen, så blir det säkert även nästa år, och det tär givetvis på investeringstakten. Men tack vare att vi har haft några goda år här på slutet finns det så att vi klarar oss ett tag, fortsätter han.
Ica Signalen i Ekholmen är den Ica-butik i Linköping som redovisade störst vinst före skatt under 2021. Vinsten landade på 25 600 000 kronor, vilket är en marginal på sju procent.
– För vårt bolags del var resultatet ett resultat av ett hårt arbete med att driva en konkurrenskraftig butik med hög servicenivå under de förutsättningar som rådde under pandemin samtidigt som vi lyckats väl med att minska svinnet, skriver ägaren Robert Flack i ett mejl.
– En hypotes om varför Ica-butikerna sålde mer 2021 skulle rimligtvis kunna vara kopplat till kundernas förändrade beteende under pandemin med mindre restaurangbesök och mer besök i livsmedelsbutiker, fortsätter han.
Även han ser att 2022 blir ett tuffare år.
– 2022 blir ett tufft år för många, de ekonomiska förutsättningarna har ändrats snabbt. Sjunkande marginaler i kombination med en högre omkostnadsmassa gör att företag pressas från två håll. Detta gäller även för oss, skriver Robert Flack.
Tillbaka på Ica Maxi träffar vi Rimforsabon Patricia Sköld. Med fem personer i familjen har hon märkt av de ökade livsmedelspriserna.
– När vi veckohandlar så vet vi ungefär hur mycket det brukar ligga på. Nu märks det att det är några hundralappar dyrare, säger hon.
– Jag vet att smöret är väldigt dyrt till exempel. Det är många bäckar små, fortsätter hon.
Har ni förändrat ert köpmönster?
– Ja, vi småhandlar mindre och försöker planera vad vi äter mer. Men det är ju inte bara livsmedelspriserna som har ökat, så man får planera helheten, vardagen, lite mer just nu, säger Patricia Sköld.