Hysteri när Tiktok-jätten sålde skor på torget

Skor för 25 000 kronor. Uppspelta ungdomar. Ett hundratal selfies. Idag kom sociala medie-sensationen Merch Sweden till Linköping.

Många ville ha selfies med grundaren Fredrik Rinaldo när han och hans Merch Sweden stannade till på Trädgårdstorget.

Många ville ha selfies med grundaren Fredrik Rinaldo när han och hans Merch Sweden stannade till på Trädgårdstorget.

Foto: Carl Karlsson

Linköping2023-06-21 19:00

– Nu har vi kört Västerås, Jönköping och är nu på det tredje stället. Vart är vi?

Med en mikrofon i handen står 22-årige Fredrik Rinaldo framför en stor grupp tonåringar på Trädgårdstorget.

– Linköping! skriker de tillbaka.

undefined
Merch Sweden har i skrivande stund strax över 400 000 följare på Tiktok. De flesta som kom till Trädgårdstorget ingår i den skaran.

Den unge entreprenören har parkerat med en stor lastbil mitt på torget för att öppna en pop up-butik där han säljer dyra och exklusiva kläder och skor.

– De är kända, de är roliga, det är några jag kollar på mycket. De gör mycket bra "content", säger femtonårige Marvin om gänget bakom Merch Sweden.

undefined
James och Marvin, 15 år gamla, var några som stannade till vid lastbilen.

Ett par tjejer säger att de inte är där för att köpa några skor, utan bara för att kolla på dem och träffa Fredrik. Det är från TikTok som tjejerna känner igen honom.

undefined
Tjejerna Tilda Pihl, Vilma Viveland, Ebba Härnström, Ebba Holm, Elvira Lönning och Nike Lönning. De är mest där för att träffa Fredrik och att kolla på skor. Det är ett stort intresse enligt tjejerna.

Det är tydligt att många av ungdomarna är där för att träffa just Fredrik, och inte för att köpa skor.

– Jag tror att många älskar Fredde, det är varför de är så populära, säger en kille.

Kan du förklara kulturen kring dyra skor?

– Egentligen har det att göra med skor i begränsad upplaga. Säg till exempel att Nike gör ett samarbete med en superkänd basketstjärna och släpper 10 000 skor. Det finns kanske 20 000 som vill ha den här skon, men det släpps endast 10 000 väldigt medvetet av Nike för att de vill skapa en större efterfrågan, förklarar Fredrik Rinaldo, VD och grundare av Merch Sweden.

– Det som händer då är att de säljs slut på en gång, sen så börjar folk köpa och sälja mellan varandra på andrahandsmarknaden, vilket har skapat en osäker marknad där folk inte vet vad som är äkta och inte och där folk lurar varandra. Vi har blivit en säker spelare som har satt upp rutin för att kolla att saker är äkta, tillägger han.

undefined
Fredrik Rinaldo fick en kungakrona från Burger King av ett fan.
undefined
Fredrik och medarbetaren Johan framför väggen av dyra skor.

Har ni någon konkurrens i Sverige?

– Ja. Det finns säkert sju företag som har ett liknande sortiment. Vi var nog det första aktiebolaget i Sverige som började med det här dock, och det är därför vi växte så pass snabbt när vi började. Det fanns helt enkelt inget företag som gjorde det här, bara privatpersoner. Idag är vi väl störst i Sverige på just detta, men absolut finns det konkurrens, säger han.

Merch Sweden hade förra året 22 miljoner kronor i omsättning. Året innan det var det cirka 10 miljoner. Rinaldo säger att företagets mål är att nå 100 miljoner i omsättning 2025, någonting som han i nuläget säger är väldigt optimistiskt med tanke på den ekonomiska situationen i världen, men han hoppas på tillväxt i år igen.

– Det är väldigt optimistiskt men det har alla mål vi någonsin satt upp hittills också varit. Och vi har lyckats med alla mål vi någonsin satt upp.

undefined
Otto, 9, testade ett par skor. Det han gillar med Merch Sweden är att de har så snygga skor, säger han. Otto följer Merch Sweden på både Youtube och TikTok. Fredrik är favoriten.
undefined
En ung kille med sina Nike Jordan-skor. Många coola skor syntes i folkmassan.

Vilka är de dyraste skorna ni har med er till Linköping?

– Vi har ett par Ben and Jerrys-skor. De kostar 25 000 kronor. De dyraste skorna vi någonsin sålt kostar 105 000 kronor, svarar Rinaldo.

Vem köper så dyra skor?

– Det var en person som är nära relaterad till en internationell superkändis som köpte skorna för 105 000. En svensk, säger han.

undefined
Fredrik håller upp Ben and Jerrys-skon för 25 000 kr.

Rinaldo tillägger att majoriteten av skorna de säljer har ett snittvärde på 3 000 kronor. Enligt hans erfarenhet är det där som smärtgränsen för de flesta går, vad man har råd att lägga på ett par skor som man ska använda. 

Merch Sweden började ju som ett UF-företag, har du några tips till andra UF-företagare?

– Jag skulle säga att affärsidén inte är det viktiga, utan affärsutveckling är det som är viktigast. Man ska hela tiden vara på tårna, inte bli bekväm och vara kontinuerlig. För det är kontinuitet och utveckling som avgör vinnarna, säger han.

undefined
Under timmarna som lastbilen stod på torget stannade ett hundratal personer till för att titta på skorna. De allra flesta besökarna var i tonåren.
undefined
Många ville ha selfies med grundaren Fredrik Rinaldo när han och hans Merch Sweden stannade till på Trädgårdstorget.
undefined
Killarna Wille, Adam, Elias, Calle, August och Vincent. "Jag är här för att träffa Fredde och kolla på skor. Men jag ska inte köpa några, det är för dyrt" säger August.
undefined
Klara Arnlind, 12 år. Hon har köpt ett så kallat "crease-skydd". Det är ett form av skydd man sätter i skorna för att förhindra att de blir skrynkliga. Hon har även fått en gratis dricka av Merch Sweden.
undefined
Hela butiken fick plats i en lastbil.
Karta: Trädgårdstorget
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!