– Nu har vi kört Västerås, Jönköping och är nu på det tredje stället. Vart är vi?
Med en mikrofon i handen står 22-årige Fredrik Rinaldo framför en stor grupp tonåringar på Trädgårdstorget.
– Linköping! skriker de tillbaka.
Den unge entreprenören har parkerat med en stor lastbil mitt på torget för att öppna en pop up-butik där han säljer dyra och exklusiva kläder och skor.
– De är kända, de är roliga, det är några jag kollar på mycket. De gör mycket bra "content", säger femtonårige Marvin om gänget bakom Merch Sweden.
Ett par tjejer säger att de inte är där för att köpa några skor, utan bara för att kolla på dem och träffa Fredrik. Det är från TikTok som tjejerna känner igen honom.
Det är tydligt att många av ungdomarna är där för att träffa just Fredrik, och inte för att köpa skor.
– Jag tror att många älskar Fredde, det är varför de är så populära, säger en kille.
Kan du förklara kulturen kring dyra skor?
– Egentligen har det att göra med skor i begränsad upplaga. Säg till exempel att Nike gör ett samarbete med en superkänd basketstjärna och släpper 10 000 skor. Det finns kanske 20 000 som vill ha den här skon, men det släpps endast 10 000 väldigt medvetet av Nike för att de vill skapa en större efterfrågan, förklarar Fredrik Rinaldo, VD och grundare av Merch Sweden.
– Det som händer då är att de säljs slut på en gång, sen så börjar folk köpa och sälja mellan varandra på andrahandsmarknaden, vilket har skapat en osäker marknad där folk inte vet vad som är äkta och inte och där folk lurar varandra. Vi har blivit en säker spelare som har satt upp rutin för att kolla att saker är äkta, tillägger han.
Har ni någon konkurrens i Sverige?
– Ja. Det finns säkert sju företag som har ett liknande sortiment. Vi var nog det första aktiebolaget i Sverige som började med det här dock, och det är därför vi växte så pass snabbt när vi började. Det fanns helt enkelt inget företag som gjorde det här, bara privatpersoner. Idag är vi väl störst i Sverige på just detta, men absolut finns det konkurrens, säger han.
Merch Sweden hade förra året 22 miljoner kronor i omsättning. Året innan det var det cirka 10 miljoner. Rinaldo säger att företagets mål är att nå 100 miljoner i omsättning 2025, någonting som han i nuläget säger är väldigt optimistiskt med tanke på den ekonomiska situationen i världen, men han hoppas på tillväxt i år igen.
– Det är väldigt optimistiskt men det har alla mål vi någonsin satt upp hittills också varit. Och vi har lyckats med alla mål vi någonsin satt upp.
Vilka är de dyraste skorna ni har med er till Linköping?
– Vi har ett par Ben and Jerrys-skor. De kostar 25 000 kronor. De dyraste skorna vi någonsin sålt kostar 105 000 kronor, svarar Rinaldo.
Vem köper så dyra skor?
– Det var en person som är nära relaterad till en internationell superkändis som köpte skorna för 105 000. En svensk, säger han.
Rinaldo tillägger att majoriteten av skorna de säljer har ett snittvärde på 3 000 kronor. Enligt hans erfarenhet är det där som smärtgränsen för de flesta går, vad man har råd att lägga på ett par skor som man ska använda.
Merch Sweden började ju som ett UF-företag, har du några tips till andra UF-företagare?
– Jag skulle säga att affärsidén inte är det viktiga, utan affärsutveckling är det som är viktigast. Man ska hela tiden vara på tårna, inte bli bekväm och vara kontinuerlig. För det är kontinuitet och utveckling som avgör vinnarna, säger han.