Åskovädret i helgen fick stora konsekvenser för hyresgästerna i området Skarpan. De elektroniska låsen slogs ut när kretskort till systemet brändes.
På söndagen hade hyresvärden Riksbyggens jourfirma på plats i området. På måndagen kom bovärden till området för att hjälpa boende med att ta sig in genom olika dörrar i husen. Värden med huvudnyckel larmades dagtid, medan ett vaktbolag ronderade nattetid.
– Insatsen med bovärden kom alldeles för sent, tycker vi. Bovärden har slitit och gjort vad han har kunnat, men det borde vara mer personal här, säger Albin Adell, ordförande i den lokala Hyresgästföreningen.
För en del boende har konsekvenserna upplevts som allvarliga.
– Vi har hyresgäster som behöver hämta livsnödvändigt material i källare, som sondmatning till barn. Hemtjänstpersonal och städare har också haft svårt att ta sig in.
I området är låsen det stora samtalsämnet bland grannarna. Roland Gustafsson är lättad över att bo på markplan – han har därmed kunnat smita in och ut genom egen dörr.
– Men snart måste jag tvätta, både smutsiga kalsonger och annat. Man kanske håller ut så här max en vecka, säger Roland när vi besöker området vid lunchtid på onsdagen.
Plötsligt ropas det inifrån ett trapphus. Gerd försöker ta hissen ner till tvättstugan med sin rullator, men hissen vill inte.
– Hur länge ska det vara såhär? säger hon irriterat innan hon tar med sig smutstvätten upp till lägenheten igen.
Hyresgästföreningen efterlyser bättre beredskap vid oförutsägbara händelser likt den här.
– Vi tycker inte att passersystemet med tagg är bra eftersom det är beroende av elnätet. En natt hade jag 15 samtal på föreningstelefonen – det är vi som har haft all kommunikation med hyresgästerna, inte Riksbyggen, hävdar Albin Adell.
På onsdagseftermiddagen meddelar Riksbyggen att de flesta husen är åtgärdade.
– Det är bara några trapphus kvar, kanske ett 50-tal hyresgäster, säger Pontus Le Claire, förvaltare på Riksbyggen.
Hur ser du på kritiken från Hyresgästföreningen?
– Jag delar inte den uppfattningen. Grundtanken med ett passersystem istället för nycklar är just hyresgästernas säkerhet. Men vi får se hur man kan justera systemuppbyggnaden framöver.
När kommer allt vara åtgärdat?
– Min förhoppning är under torsdagen. Vi kommer då att ha personal på plats och färdigställa det sista. Med tanke på tillgång på reservdelar så var det inte bästa tillfället att få ett blixtnedslag just nu.