Blixtnedslag slog ut låssystem för boende – kom inte in

Över 400 hyresgäster i bostadsområdet Skarpan har sen ett blixtnedslag i söndags berörts av att lås till entréer, källare och tvättstuga slagits ut. Personal och frivilliga har arbetat dygnet runt med att släppa in boende i sina hem.

Albin Adell är ordförande i den lokala styrelsen för Hyresgästföreningen i området. De senaste dagarna har samtalen med boende varit många. "Jag har inte sovit alls mycket", säger han.

Albin Adell är ordförande i den lokala styrelsen för Hyresgästföreningen i området. De senaste dagarna har samtalen med boende varit många. "Jag har inte sovit alls mycket", säger han.

Foto: Julia Djerf

Linköping2022-10-19 17:24

Åskovädret i helgen fick stora konsekvenser för hyresgästerna i området Skarpan. De elektroniska låsen slogs ut när kretskort till systemet brändes.

På söndagen hade hyresvärden Riksbyggens jourfirma på plats i området. På måndagen kom bovärden till området för att hjälpa boende med att ta sig in genom olika dörrar i husen. Värden med huvudnyckel larmades dagtid, medan ett vaktbolag ronderade nattetid.

– Insatsen med bovärden kom alldeles för sent, tycker vi. Bovärden har slitit och gjort vad han har kunnat, men det borde vara mer personal här, säger Albin Adell, ordförande i den lokala Hyresgästföreningen.

För en del boende har konsekvenserna upplevts som allvarliga.

– Vi har hyresgäster som behöver hämta livsnödvändigt material i källare, som sondmatning till barn. Hemtjänstpersonal och städare har också haft svårt att ta sig in.

undefined
Micke Samuelsson och Stefan Ånell har kommit in i vissa hus för att städa, men för att kunna göra sitt jobb har de fått ringa efter bovärden. I måndags fick de vänta två timmar innan de kunde börja arbeta.

I området är låsen det stora samtalsämnet bland grannarna. Roland Gustafsson är lättad över att bo på markplan – han har därmed kunnat smita in och ut genom egen dörr.

– Men snart måste jag tvätta, både smutsiga kalsonger och annat. Man kanske håller ut så här max en vecka, säger Roland när vi besöker området vid lunchtid på onsdagen.

Plötsligt ropas det inifrån ett trapphus. Gerd försöker ta hissen ner till tvättstugan med sin rullator, men hissen vill inte.

– Hur länge ska det vara såhär? säger hon irriterat innan hon tar med sig smutstvätten upp till lägenheten igen.

undefined
Bertil Eriksson kan inte ta sig ner till sitt förråd i källaren. "Mina vinterkläder kanske jag kommer att behöva snart", säger han.

Hyresgästföreningen efterlyser bättre beredskap vid oförutsägbara händelser likt den här.

– Vi tycker inte att passersystemet med tagg är bra eftersom det är beroende av elnätet. En natt hade jag 15 samtal på föreningstelefonen – det är vi som har haft all kommunikation med hyresgästerna, inte Riksbyggen, hävdar Albin Adell.

undefined
För att nå ut med information till boende ordnade Hyresgästföreningen och Riksbyggens bovärd med lappar vid trappuppgångarna i veckan.
undefined
Stefan Ånell testade sin nyckel i låset, men den fungerade inte i den här trappuppgången. Vissa uppgångar tar han och kollegan Micke Samuelsson in i, andra inte.

På onsdagseftermiddagen meddelar Riksbyggen att de flesta husen är åtgärdade.

– Det är bara några trapphus kvar, kanske ett 50-tal hyresgäster, säger Pontus Le Claire, förvaltare på Riksbyggen.

Hur ser du på kritiken från Hyresgästföreningen?

– Jag delar inte den uppfattningen. Grundtanken med ett passersystem istället för nycklar är just hyresgästernas säkerhet. Men vi får se hur man kan justera systemuppbyggnaden framöver.

När kommer allt vara åtgärdat?

– Min förhoppning är under torsdagen. Vi kommer då att ha personal på plats och färdigställa det sista. Med tanke på tillgång på reservdelar så var det inte bästa tillfället att få ett blixtnedslag just nu.

undefined
Albin Adell säger att Hyresgästföreningen före den här händelsen påtalat för Riksbyggen att de inte gillar passerssystemet med taggar. Men enligt Riksbyggen är det för de boende ett säkrare system än om man haft nycklar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!