Torsdagens strömavbrott i Linköping var det andra i rad på kort tid. Den här gången drabbades Stångåstadens tagg-system för att ta sig in i fastigheter genom entréer och in i tvättstugor/garage.
Enligt en upprörd hyresgäst som vi talat med fick några hyresgäster vänta i uppemot sju timmar innan de fick hjälp av Securitas att ta sig in genom entrén. Stångåstaden är medveten om problemet och jobbar för fullt för att lösa det.
– Det inträffade ett fel under och efter strömavbrottet som vi inte kunde förstå vad det berodde på. Efter varje strömavbrott måste man byta vissa säkringar och det blir en hel del jobb, men det här var svårt att åtgärda. Vi undersöker felet i dag, säger Ulf Gustafsson, förvaltningschef.
Han poängterar att Stångåstaden ser väldigt allvarligt på det inträffade.
Hur många fastigheter/hyresgäster drabbades?
– Totalt hade vi ett 15-tal entréer och tvättstugor vars taggsystem inte fungerade. Mellan klockan 17 på torsdagen och klockan sju på fredag morgon hade vi totalt 74 ärenden av olika slag.
Kan det stämma att vissa väntade i nästan sju timmar för att få hjälp?
– Personen från Securitas som jobbade under natten hade också problem med sin egen tagg och vi var tvungna att lösa det. Och halva kundtjänsten fungerade inte heller efter strömavbrottet så det var många kunder som inte kunde komma fram när de ringde. Det blir sådana tråkigheter när strömmen går.
Men Ulf Gustafsson säger sig inte riktigt kunna bedöma hur många timmar de hyresgäster som råkade värst ut fick vänta på hjälp.
Ove Widman är ordförande i Hyresgästföreningen i Linköping.
– Liknande problem när det är strömavbrott drabbar även andra hyresvärdar, inte bara Stångåstaden. Men så ska det inte vara 2022. Det måste finnas en beredskap och hyresvärdar måste ha en reservplan. Det kan hända igen och hyresgästerna ska inte behöva uppleva samma sak, säger Ove Widman.
Enligt Tekniska verken drabbade torsdagens strömavbrott 37 000 hushåll under tio minuter och det handlade om ett oplanerat avbrott under underhållsarbete. På fredagen kom Tekniska verkens utredningsrapport.
– Det inträffade i samband med förnyelse av en elanläggning, när vi skulle installera ny teknisk utrustning vid en av våra mottagningsstationer. Det var den mänskliga faktorn som spelade in, säger Lovisa Göransdotter, pressansvarige på Tekniska verken.