Hyresgäst kan inte betala via postgiro

Hyresgäster i Stångåstaden kan inte betala hyran via postgiro.

LINKÖPING2003-05-06 05:20

Vid inbetalning genom autogiro är det bara bankgirot som gäller, vilket retar Helmoth Pils, hyresgäst sedan 1993.

-- Stångåstaden är ett så stort bolag att man bör kunna erbjuda den här tjänsten. Jag har pratat med andra pensionärer som också anser att det är en dålig service för de boende, säger han.

Att hyran varje månad inte kan dras automatiskt från Helmoth Pihls postgirokonto betyder att han inte kan resa bort en längre tid utan att få en påminnelse.

- Det här kan tyckas vara ett litet ärende, men för mej är det en stor sak.

- Jag betalar alltid min hyra en vecka före förfallodagen när pensionen kommer. Men när jag ska ut och resa blir det problem. Därför har jag stort behov av autogiroinbetalning. Stångåstaden säger att man välkomnar autogiro. Därför är det förvånande att det inte fungerar, anser Helmoth Pils, som genom Postgirot är ansluten till Nordea.

Karin Pilebrandt på Stångåstaden säger att bolaget inte längre har något avtal med Postgirot.

-- Det var bara sju-åtta hyresgäster som betalade på det här sättet. Det var inte lönsamt för oss och därför togs det bort för några år sedan. Men jag kan förstå att det kan vara ett problem för någ-ra, och det är möjligt att vi kan erbjuda den här tjänsten senare, när datarutinerna ändras. Men det är inte aktuellt i dagsläget.

Stångåstaden äger och förvaltar 19 600 lägenheter. Av hyresgästerna är det omkring 1 700 som betalar via bankens autogiro.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!