Hyllorna är på plats i butiken i Skäggetorp och en hel del varor finns redan i lagret. När vi kommer på besök under tisdagen är personalen sysselsatt med att hjälpa blivande kunder med deras medlemskapsansökningar.
Butikschefen Roger Reznik visar oss runt och förklarar hur butiksytan på 400 kvadratmeter ska utnyttjas. Varje kvadratmeter har en funktion. Så fort man kommer in finns det en liten avdelning för medlemmarna där de ska kunna få hjälp och visa att de har bokat en tid för att handla i butiken. Mitt emot den finns en yta längs väggen som är påtänkt att vara en "parkeringsplats" för stora väskor.
Det finns fasta regler för hur man ska handla i butiken. Medlemmarna måste boka sin tid i förväg och varje kvart släpps tio kunder in. Kommer man inte in på en gång kan man vänta på sin tur eller fika i butikens fikahörna.
– Fikahörnan är en social mötesplats som vi planerar att utveckla. Vi ska få fika från stan för ett rabatterat pris och ytan kommer att kunna användas för att bjuda olika gäster hit. Det kan vara personer som våra medlemmar vill möta, som till exempel socialtjänsten, berättar Peder Barrling, operativ chef på Stadsmissionen.
Han är jätteglad över att Stadsmissionen har värvat Roger Reznik till tjänsten som butikschef. Roger har drivit sin egen butik, jobbat inom handeln i många år och har även jobbat med arbetsmarknadsfrågor vilket är viktigt med tanke på att fler av de som ska jobba i butiken är personer som arbetstränar.
– Det som är mest intressant för våra kunder kommer vi att placera först i butiken. Det är kött, mejeriprodukter och grönt. Men vi säljer de varor som vi får och vi kan aldrig garantera vad som kommer att finnas, säger Roger Reznik.
Kunderna som hittills har ansökt om medlemskap kommer från hela stan och flera personer från andra kommuner har också frågat om de får handla.
– Det är inte viktigt i vilken kommun man bor om man är medlem, säger Bettina Ottey.
Peder Barrling önskar ett ännu större engagemang från det lokala näringslivet:
– Vi jagar livsmedelsföretag. Avfallslagstiftningen är mycket tuffare sedan 1 januari. Genom att donera varor med ett snart utgångsdatum – i tid, kan företagen slippa extrajobb att skilja förpackningen från maten som ska slängas.
Biskop Marika Markovits ska också vara med på butikens invigning 12 februari.