Det är bara några av flera hundra kommentarer som föräldrarna har skrivit på petitionen (protestskrivelse) "Behåll F–6 på Ånestadsskolan".
Vi möter fyra föräldrar vars barn går i årskurserna F-6 på Ånestadsskolan. De fyra är med i gruppen för bevarande av skolans förskoleklass samt låg- och mellanstadiet och de är också initiativtagare till gruppens petition och namninsamling.
Bakgrunden till föräldrarnas engagemang är ett förslag om att ändra inriktningen på Ånestadsskolan – för att på kort sikt lösa bristen på högstadieplatser i de södra stadsdelarna. Förslaget nämns första gången i kommunens utredning Skola 2035 där tjänstemännen rekommenderar en omvandling av Ånestadsskolan mellan 2025 och 2030. Några månader senare publicerade kommunen på sin egen hemsida en text om utredningen där det står att "när det gäller Ånestadsskolan har politikerna aviserat att man vill gå vidare, så där kan vi nog vänta oss ett beslut".
Detta uppfattar föräldrarna som att förslaget snart kan vara ett beslut och därmed en verklighet för de yngre barnen i området och för de som börjar skolan inom några år. Det innebär att de yngre eleverna på Ånestadsskolan skulle fördelas på andra skolor, till exempel den som planeras vid Berga äng.
– Alla andra skolor omkring oss är så gott som fulla och på betydligt längre avstånd för många som bor nära Ånestadsskolan. Om F-6 försvinner kommer det att skapas ett stort tomrum som påverkar boende i flera stadsdelar, bland annat Berga, Johannelund, Majelden, Vimanshäll och Ånestad. Det är ett oerhört dåligt förslag och det finns inte en enda fördel med det, säger Johan Bernspång.
Den planerade skolan vid Berga äng anses inte vara ett rimligt alternativ. Och frågan är också hur många av Ånestadsskolans cirka 300 barn i F-6-klasser som skulle kunna få plats där.
– Om våra barn skulle gå på den skolan måste vi börjar åka bil och skjutsa barnen dit. Det innebär längre resväg till skolan för våra minsta barn, risk för ökad biltrafik i stadsdelar med ansträngd trafiksituation och en försämrad integration inom det nuvarande upptagningsområdet, säger Jenny Alwin.
Ingen av de fyra föräldrar jag pratar med utanför skolan kan förstå att någon överhuvudtaget kan komma på en sådan idé.
– Det är en av stans bästa skolor med en fantastiskt fin verksamhet, jättebra personal och en underbar naturmiljö. Här möter de yngre barnen de äldre högstadieeleverna och här möts svenskar och nysvenskar. Det är när barnen är yngre som de ska integreras. Man ska inte vänta till högstadiet för att börja med det. Beslutsfattarna bör inte röra vår skola, säger föräldrarna.
De har full förståelse för att kommunen måste skapa flera platser för Linköpings högstadieelever. Men för den skull vill de inte att de yngsta barnen på Ånestadsskolan "straffas". I förlängningen skulle hela området drabbas, menar de.
– För de yngsta barnen är närheten till skolan och skolkompisarna viktigt. Många barnfamiljer flyttar hit just för att barnen ska gå i en skola som är nära och som ligger så fint. Måste man skjutsa småbarn någon annanstans, då kan man fundera över om man ska bo i det här området, säger Johanna Palmstjierna.
Föräldrarna har också skrivit ett protestbrev till barn- och ungdomspolitiker som de planerar överlämna tillsammans med namninsamlingen.