I veckan sa riksdagen ja till ett försöksprojekt där 100 skolor i Sverige ska testa att betygsätta elever från årskurs 4. Detta ingår i den överenskommelse från 2015 som regeringen gjorde med Alliansen om betyg i skolan. Försöksverksamheten startar hösten 2017 och pågår till och med juni 2021.
Under våren kan alla svenska skolor ansöka om att delta. Sedan väljer Skolverket ut 100 skolor med förhoppningen om att de ska ge en bred bild av landet.
Moderaterna i Linköping har nu skrivit en motion om att kommunfullmäktige ska ge barn- och ungdomsnämnden uppdrag att uppmuntra och stödja skolor att ansöka till försöket.
– Jag tycker att det är viktigt att Linköping är med, då vi är en stor kommun och i framkant när det gäller skolutveckling, säger Catharina Rosencrantz (M), vice ordförande i barn- och ungdomsnämnden.
För två år sedan lämnade moderaterna samma motion. Den valde den styrande Koalitionen (S,MP,L) att avslå med anledning av att projektet skulle inledas först 2017.
Hur de resonerar denna gång kan Jakob Björneke (S), ordförande i barn- och ungdomsnämnden, inte svara på än.
– Vi har inte formulerat ett konkret svar på motionen från Moderaterna. Den tas upp i barn- och ungdomsnämnden i slutet på mars eller i april. Hållningen hittills är att det är viktigt att det bygger på lokalt kvalitetsarbete och initieras lokalt, säger Jakob Björneke.
Catharina Rosencrantz vill att motionen ska bifallas så att skolorna uppmuntras att delta i projektet.
– Politiken kan inte bestämma om skolorna ska delta eller inte, utan rektorerna har möjligheten att ansöka. Men väljer den styrande majoriteten att inte uppmuntra deltagande så sänder det ut en politisk signal. Vi tycker det är värdefullt att Linköping är med och att skolorna känner det politiska stödet för att delta i försök med betyg från åk 4, säger Catharina Rosencrantz.
Moderaterna skriver i sin motion att projektet är en chans för kommunen att samla erfarenheter och bygga kunskap.
– Vi tycker att det är viktigt att följa upp kunskapsutvecklingen hos eleverna på ett tydligt och likvärdigt sätt. Här fyller betygen en viktig funktion men här går åsikterna isär mellan partierna, säger Catharina Rosencrantz.
– Min personliga uppfattning är att det är olyckligt att röra det nya betygsystemet, utan det borde låtas vara. Men min åsikt är inte styrande i den här diskussionen utan där förhåller jag mig till nationella överenskommelser, säger Jakob Björneke.
Skolverket har fått i uppdrag av regeringen att utforma, genomföra och utvärdera en försöksverksamhet.