Det kan tyckas lite komiskt att hon har sin arbetsplats i ett gult tegelhus ifrån 1940-talet, hon som är med och för Linköpings in i en ny era. Men innanför väggarna i Näringslivets hus är det ständigt framtiden som är för ögonen. – Just nu är det förstås ett stort fokus på julhandeln. December är en viktig månad när många kommer hit och då ska staden visa upp sig från sin bästa sida, säger Marianne Lindh. Hon har själv jobbat inom handeln och hade på 90-talet butik på Tanneforsgatan. Sedan dess har hon bland annat jobbat som centrumledare i Filbytergallerian innan hon 2013 tillträdde som vd för Linköping city samverkan AB. Årets decembermånad är för övrigt speciell. För första gången kommer Musikhjälpen till staden, något som Marianne Lindh hoppas ska bidra till att folks blickar riktas hitåt. – Det är klockrent med Musikhjälpen. En fantastisk möjlighet att få människor att komma hit – och komma tillbaka om vi gör det här på ett bra sätt. Jag uppmanar alla att engagera sig.
Marianne Lindh har under sitt yrkesliv sett centrumhandeln förändras och få en helt annan puls. När hon jobbade i butik var det till exempel helt dött på somrarna, nu sjuder det av liv. Mycket tack vare uteserveringarna. Köpvanorna har också förändras drastiskt. Förut gick det att lära kunderna hur de skulle shoppa. I dag är de mer ”otrogna” och om centrumhandeln inte motsvarar deras krav går de någon annanstans. Samtidigt som den här utvecklingen har skett, har den relativt begränsade stadskärnan med handelsstråken i princip varit densamma under åren. Men det ska det bli ändring på. Enligt kommunens utvecklingsplan ska innerstaden växa och förtätas, från 20 000 till 50 000 invånare. Det ställer höga krav på näringslivet, men erbjuder också stora möjligheter. – Vi ska växa, men samtidigt behålla vår själ. Det finns en enorm potential. Ta Platensgatan, hur den levde upp med uteserveringar i somras. Nu fortsätter vi med Nygatan och Hospitalstorget. I ett längre perspektiv får vi också nya möjligheter med Ostlänken och ett nytt resecentrum, säger Marianne Lindh.
Samverkansbolaget ägs gemensamt av Cityföreningen och Cityfastighetsägarna. Mariannes roll är att vara spindeln i nätet och driva ägarnas frågor i samverkan med kommunen. Målet är naturligtvis att locka fler besökare till staden, men också att skapa en attraktiv mötesplats att vara på. – Till skillnad från Tornby stänger inte vi klockan åtta på kvällen. Vi är en 24-timmarsstad som ska vara trygg, snygg och säker dygnet runt. Tornby ja. Nyligen fattade kommunpolitikerna beslut om att inleda planprövningen av Ikanohusets utbyggnad. Det är ingen liten utbyggnad som planeras, ägarna till Ikanohuset vill fördubbla butiksytan. Även om city och Ikano rent krasst tillhör en och samma handelsplats och ska samverka, konkurrerar de förstås om kunderna, påminner Marianne Lindh. – Den ena kan faktiskt slå ut den andra. Därför måste de olika intressena vägas mot varandra. Hur stort blir det och vad gör de? Det är otroligt viktigt att titta på storlek och tidsplan när sådana här beslut fattas. Dessutom finns det ytterligare en utveckling som kanske inte alla har tagit med i beräkningarna. – Köpcentrum i dag byggs som stadsdelar där man faktiskt vill hänga. I Malmö kämpar cityhandeln mot till exempel Emporia. Därför går det inte bara att stirra sig blind på siffror, säger Marianne Lindh.