Sandra Wahlström leder avvecklingen av Skäggtorpsskolans högstadium. Hon har satt sig in i Vivallarapporten, gjord av fyra forskare från Örebro. Rapporten handlar om nedläggningen av Vivallaskolan i Örebro och visar att Vivallaelevers förflyttning till de andra skolorna i stan inte ledde till ökad integration och förbättring av betyg.
– Det känns skönt att se att vissa missar som Örebro kommun gjorde har vi inte gjort. Vi har tagit till vara Skäggetorpsskolans lärares kompetens och erfarenheter av att jobba i en mångkulturell miljö. Det gjordes överlämningar av uppgifter om eleverna och mottagningsskolor har inventerat sitt kommande behov. De har anställt en hel del av Skäggetorpslärarna, säger Sandra Wahlström.
Men arbetet med Skäggetorpselevers fortsatta högstadietid på andra skolor är långtifrån bara ett utbildningsuppdrag.
– Minst lika viktigt är värdegrundsarbete. Det handlar om Linköpings framtida medborgare och arbetet med värdegrundsfrågor och inkludering är inget quick-fix. Det gäller att jobba långsiktigt och att hålla ut och hålla i. Vi måste ha en plan för detta arbetet. Just nu är det inte solklart, säger hon.
Men än så länge finns det tid att reda ut det innan nästa läsår startar. Hennes budskap till politikerna är enkelt.
– Se till att de elever som behöver hjälp får just den hjälp de behöver. Mottagande skolor behöver utveckla sitt pågående värdegrundsarbete med att främja inkludering och mångfald.