Hon lämnade global koncern – blev vd på Linköpingsbolag

Anna Björklou, vd, gillar inte begreppet manligt och kvinnligt ledarskap. En bra ledare är lyhörd och gör det som behövs. Men på en punkt är faktiskt män ändå bättre än kvinnor, menar hon.

Anna Björklou på Epishine, sin nya arbetsplats efter att ha lämnat en global koncern.

Anna Björklou på Epishine, sin nya arbetsplats efter att ha lämnat en global koncern.

Foto: Crelle Photography AB Epishine

Linköping2021-08-12 18:30

Anna Björklou rekryterades som vd på Linköpingsföretaget Epishine förra året och kommer närmast från ett chefsjobb inom den globala koncernen Swisslog.

Hon är en av få kvinnor med en vd-post på de över 500 teknikföretagen som finns i Linköping. Anna Björklou har under en längre tid drömt om att vara med och bygga upp ett företag från grunden – från ett startup-bolag till ett internationellt. När chansen kom tog hon den.

– Jag sökte ett företag som hade utvecklat en spännande produkt och arbetade med en teknologi som kändes viktig utifrån ett hållbarhetsperspektiv. Ett företag som var redo att kliva ut på marknaden. Och Epishine kändes helt rätt.

Linköpingsföretaget har utvecklat en solcell som fungerar inomhus och företaget har nyligen fått in 80 miljoner kronor i en investeringsrunda. Nu tar de nästa steg – från att ha varit ett forskningsintensivt startup-företag till ett som planerar att bli globala med sina ljusceller.

– I februari i år lanserade vi våra solceller på marknaden och många företag har nu hört av sig. För cirka ett år sedan var det vi som ringde runt till bolag och berättade vilka vi är, nu är det de som ringer oss.

Och nu gör Anna Björklou det som hon har drömt om – bidrar till att bygga upp företaget.

– Vi jobbar med att få en säljarorganisation på plats för att kunna bygga en ny marknad som i dag inte finns. Vi håller successivt på att öka vår produktionskapacitet och utveckla vår organisation. Det känns roligt att jobba med många olika saker och använda sin kunskap och nyfikenhet. Jag jobbar med ett fantastiskt team och det finns en härlig energi i företaget.

Anna Björklou är medveten om att andelen kvinnliga vd:s på teknikföretagen är väldigt liten. Men hon själv har inte känt sig begränsad i sina chefsjobb för att hon är kvinna. Bra ledarskap är, enligt henne, inte kopplat till kön utan till vilka egenskaper man har som person. Och kanske till vilken chef man har.

– Jag har haft tur som har haft chefer som har lyft mig och trott på mig. Den enda skillnaden som jag har upplevt gentemot mina manliga kollegor är att man som kvinna syns mer i organisation och får mycket uppmärksamhet, tycker jag. Det är positivt så länge jobbet rullar på, men jag har en känsla av att man som kvinna döms hårdare då något går fel.

Och vad var det som män var bättre än kvinnor på?

– Jag tycker män generellt sett är mycket bättre på att nätverka och på att rekommendera varandra till olika positioner. Det är oerhört viktigt att ha ett bra nätverk då många jobb fås via rekommendationer, framförallt till högre positioner som inte alltid annonseras ut. Det finns en risk att män föreslår personer de känner och som är lika dem själva. Det krävs mod att våga anställa någon som är olik en själv. Därför måste vi kvinnor vara bättre på att nätverka och på att lyfta varandra i olika sammanhang, säger Anna Björklou.

Hennes semester har precis börjat när vi träffas på Ebbepark i Linköping där företaget ligger. Nej, Anna Björklou har inga resplaner den här sommaren. I sitt jobb har hon rest så mycket världen över och nu vill hon vara hemma med familjen. Det är den bästa semestern, när man är ledig och inte har planerat en massa aktiviteter i förväg. Sedan kommer hösten och då är det full fart.

Epishine

Epishine tillverkar solceller för inomhusbruk till lågenergiprodukter som sensorer, brandvarnare och lås. Det är ett resultat av många års forskning vid Linköpings universitet.  

Solcellerna tar det ljus som finns i vanliga lokaler och omvandlar det till energi för att försörja små sensorer och elektroniska apparater. 

Med de nya investeringarna planerar Epishine att fortsätta sin expansion och i framtiden finns planer på att förbereda lansering av solcellsprodukter för utomhusbruk.

Karta: Epishine AB
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!