Hon har koll på flygtrafiken

Allt måste stämma när planet lyfter från Linköping city airport.

Foto: Peter Jigerström

LINKÖPING2014-07-05 09:05

Det är markpersonalen som gör skillnaden. Corren följde med på ett tidigt arbetspass. I incheckningen sitter Josefine Steninger och tar emot resenärer. De reser ut från lilla Linköping, åt alla möjliga håll. Jag hör dem säga allt från Florence och Hawaii till Paris och Salt Lake City.

Men vi blir först omhändertagna av stationschefen Peter Engström. Han visar in oss i säkerhetskontrollen till bagaget. Vi måste själva gå igenom kontrollen.

– Ute på banan råder säkerhetsstandarden CSRA, Critical Security Restricted Area. Ingen kommer undan, inte ens smörgåsarna som ska till passagerarna, säger Peter Engström.

Full fart

Här pågår arbete med full fart, nästan 20 timmar om dygnet. En stor del av markpersonalen är extremt mångkunnig, de utgör både ramptjänst, räddningstjänst, säkerhets- och fältpersonal.

– Man måste vara pigg på att lära sig, säger Denny Lindqvist där han står och lastar väskor.

För i nästa pass röntgar han väskorna. Eller blåser av vatten från landningsbanan. Eller avisar ett flygplan. Klipper gräs. Tankar bränsle till Jas 39 Gripen, på den militära delen av flygplatsen. Och som på alla andra positioner så måste allt fungera i minsta detalj.

– Det känns verkligen att jag inte kan ha en dålig dag på jobbet. Men jag gillar det. ”En gång flyget, alltid flyget” säger man. Och det stämmer!

Har byggt flygplanen

Elin Bergström är spindeln i nätet när flyget ska gå. På morgonen är hon så kallad load. Då är det mycket att stå i. Loaden samlar all information om flighten som ska till piloten. Antalet passagerare ska stämma och bagaget ska vara lastat på rätt ställe. Är det något speciellt i lasten ska det också framgå. Det samma gäller information om passagerarna, om någon har särskilda behov. Det är samma checklistor varje gång. Men ingen dag är den andra lik:

– Varje flight är lite annorlunda. Nu var det ett par föräldrar som inte hamnat tillsammans med sitt barn. Då fick vi placera om dem.

Så är det alla väskor som ska resa världen över. Kontrollen är mycket noggrann. Ändå händer det att bagage landar fel. Nyligen hittade hon en väska trots att den tappat sin lilla papperstagg.

– Det är faktiskt väldigt sällsynt att bagage försvinner. Väskorna registreras och kategoriseras efter utseende. Man kan söka i ett internationellt spårningssystem. Och så hittade vi väskan i Toronto i Kanada!

Elin Bergström har jobbat på flygplatsen i 15 år. Innan dess arbetade hon på Saab, med att bygga Saab 340 och Saab 2000.

– Så några av planen här har jag nog varit med och byggt!

Resenärerna

Incheckningen är färdig, gaterna fylls av resenärer. Även business lounge har några besökare, Linköping är den enda regionala flyplatsen i Sverige som har en sådan. Affärsmännen där inne vill inte skylta med sina ärenden.

– Jag har varit här och träffat ett företag, säger en amerikan. Artig, men märkbart störd av frågan.

Top Gun

– Det är skönt att komma till Sverige en stund. Men Hawaii är verkligen helt fantastiskt, säger han.

Sekunder avgör

Inne i trafikkontoret jobbar man på sekunderna. Planet måste lyfta i tid. Flygbolagen har olika rutiner för när planet har lyft. För KLM är det när piloten tänder en blinkande lampa under planet. För SAS är det när planet rullar. Förseningar är bland det fulaste som finns. Den här gången blir det faktiskt några få minuter extra.

– Vi fick hjälpa en passagerare med permobil, och så skulle den lastas på ett speciellt sätt, berättar Roy Larsson, trafikassistent.

ulrik.svedin@corren.se

Mikael Hahn är för dagen plattvakt och säkerhetsansvarig på flygplatsen. Han arbetar även inom flygplatsens räddningstjänst.
Mikael Hahn är för dagen plattvakt och säkerhetsansvarig på flygplatsen. Han arbetar även inom flygplatsens räddningstjänst.
Linköping city airport Historik

Här lyfter och landar planen ett par minuter från Linköpings stadskärna. Linköping city airport är ett dotterbolag till Flygmex AB och ägs av Linköpings Kommun. Ett 60-tal personer arbetar här med att underhålla och vidareutveckla flygplatsen samt serva drygt 115 000 passagerare årligen. Markpersonalen är anställda av ett separat bolag, Coore service management APS AB. Och så finns restaurang Albatross som förser resenärer och besökare med mat.

Flygplatsen har en kapacitet för 200 000 passagerare årligen. Landningsbanan är 2133 meter lång och 40 meter bred. I dagsläget erbjuder flyplatsen genom flygbolagen KLM och SAS, dagliga avgångar till Amsterdam och Köpenhamn.

Under sommaren stänger man banan, för renovering. Det går fortfarande att checka in i Linköping, för busstransport till Norrköpings flygplats.

Det första flygfältet fanns redan i början av 1930-talet. Ursprungligen handlade det om prov- och kontrollflygningar av flygplan från Saab.

Sedan 1977 har flygplatsen haft civil status för trafikflyg och 1979 inleddes den civila flygtrafiken, med flygklubbens nuvarande lokaler som terminal. I början av åttiotalet byggdes en terminalbyggnad med kapacitet för 20 000 passagerare per år.

1987 byggdes en ny och större terminal. Den byggdes sedan till under 2003 och 2007.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!