– Försäljaren pratade på om alla fördelar, jag skulle kunna ringa hundratals samtal gratis och avgiften skulle dras varje månad, förklarar Gerd. Till slut frågade hon om hon skulle skicka en fullmakt och andra papper, och jag ville veta mer. Så jag sa ok, skicka det.
Det skulle hon kanske inte sagt, för nu hävdar företaget att hon har ingått ett avtal. När Gerd Andersson insåg att hon inte ville ha det här abonnemanget var det försent. Företaget säger att hon har tackat ja.
– De vill ha 1 289 kronor för att jag ska slippa dem, säger Gerd. Dessutom har de sagt upp mitt avtal med Telia.
Seniortelefoni är anmält till Konsumentverket 81 gånger, och Konsumentombudsmannen, KO, funderar just nu på om rättsliga åtgärder ska vidtas.
– Vi ser återigen ett telefonföretag som lurar på äldre människor telefonabonnemang, säger KO Carolina Andersson.
– Det är mycket allvarliga överträdelser och de är riktade mot äldre människor.
Gerd Andersson brukar akta sig noga för telefonförsäljare och hon är ansluten till Nix-registret.
– Jag brukar aldrig prata med telefonförsäljare som ändå ringer. Jag säger bara hej då och lägger på, berättar hon. Men nu var jag lite sur på att Telia höjde priset, så därför pratade jag med henne.
Sedan dess har hon pratat med företaget flera gånger, säger hon.
– Jag har sagt att jag inte är intresserad av deras abonnemang, men det hjälper inte. Nu är de så otrevliga så det är inte klokt.
Seniortelefoni Sverige AB har en annan bild av vad som har hänt. De har en inspelning av samtalet med Gerd där försäljaren informerar om alla villkor i rasande fart. När Gerd får frågan om hon vill byta abonnemang så svarar hon jakande.
– Det ÄR väldigt mycket information som vi måste ge, och dessutom krävs det att den är klar och tydlig, säger Kalle Fallsvik som är platschef på Seniortelefoni i Linköping.
– Vi finner inget fel på ljudfilen. Det är tydligt där att vi kommer överens om att hon ska ingå ett avtal med oss. Vi har inget att dölja.
De 81 anmälningarna till Konsumentverket handlar främst om vilseledande marknadsföring, om att företaget ringt kunderna trots att de har Nix-avtal; och om oskäliga avtalsvillkor.
Är inte 81 anmälningar ganska mycket?
– Många anmälningar beror på oklarheter med ett annat bolag och deras kundlistor, förklarar Kalle Fallsvik. Vi har hjälpt våra kunder så gott vi har kunnat men av olika skäl har de fått dubbla avtal och ibland har vi gjort fel och det har vi stått för.
Varför ringer ni till personer som har Nix-avtal?
– Det har skett ett misstag med de telefonlistor som vi köper från olika leverantörer. De ska ju vara ”tvättade” så att Nix-kunder inte finns där, men så har det inte alltid varit.
Den här kunden, Gerd Andersson, är inte intresserad av det här abonnemanget. Ni har uppenbarligen dessutom gott om andra kunder som inte är intresserade.
– Vi har försökt få tag på Gerd och tala med henne flera gånger de senaste dagarna, men hon lägger bara på eller svarar inte i telefon, säger Kalle Fallsvik.
– Jag tycker att det är tråkigt. Vi vill visa upp den fina sidan också så att det inte låter som om vi bara kör över kunderna.
Men om en kund ringer och säger att hon inte är intresserad?
– Hon har ju 14 dagars ångerrätt. Hade hon bara ringt inom den tiden så hade vi självklart tagit bort avtalet, det måste vi göra.
Har Gerd Andersson inte ringt?
– Det har hon inte nämnt till oss i alla fall. Det går ju att kolla, det syns på hennes telefonräkning om hon har ringt.
Ord står mot ord och Konsumentombudsmannen konstaterar att ett problem är att det inte behövs skriftliga överenskommelser för att avtalen ska gälla.
– Det leder lätt till oklarheter. Om en skriftlig överenskommelse krävdes skulle situationen vara annorlunda, säger Carolina Andersson som alltså överväger om rättsliga åtgärder ska vidtas mot Seniortelefoni Sverige AB.
– Frågan ligger på mitt bord just nu. Ett beslut kommer inom den närmaste tiden.