För projektledaren Lennart Fjellmar är det nervösa minuter medan den första brosektionen sakta hissas ned i sina fästen.
– Det är två millimeter det hänger på, säger han och pekar på de jättelika bultarna.
1952 fick Hjulsbro den större, biltrafikerade bron som ståtar över Kinda kanal i dag. Den gamla lilla valvbron i sten en bit därifrån öppnades upp för båttrafiken och var avstängd för gångtrafik.
I höstas inleddes projektet, som är ett samarbete mellan Kinda kanal och Linköpings kommun, att göra i ordning den gamla stenbron för cyklister och gångtrafikanter.
Detta genom att bland annat sätta två hydrauliska brosektioner över strömmen och slussen där det tidigare varit öppet.
Upphängningen försenades när platschefen Glenn Jansson drabbades av ryggskott förra veckan. Dessutom befarades det att en byggstrejk skulle bryta ut, vilket kunde ha blivit kostsamt för projektet.
Den omgivande strandbanken är uppröjd och ny sand har lagts i anslutning till bron.
– Vi gör en satsning på hela stråket här, säger Lennart Fjellmar och pekar över strandbanken.
Nu återstår arbete med att justera broarna och sätta dit räcken.
– Folk från orten som har gått förbi medan vi jobbat har varit väldigt positiva till projektet, säger Lennart Fjellmar.
Notan för projektet landar på sex miljoner kronor. Invigningen sker den 15 maj.