Sedan en dryg månad tillbaka huserar den norska elektronikkedjan Power i Media markts lokaler i Tornby. Och det är inte bara här som det skett ett byte. I en affär som blev känd tidigare i år köpte Power hela den tyska konkurrentens verksamhet i Sverige med 29 butiker samt huvudkontoret.
Emil Hederberg är varuhuschef på Power i Tornby, men har varit med sedan Media markt-tiden. Han medger att det tagit lite tid att vänja om sig till det nya namnet, men ser positivt på ägarbytet.
– För mig som jobbat 11 år i Media markt blir det såklart en skillnad. Men samtidigt är det här otroligt spännande, och vi får in en stark ägare som skapat lönsamhet i både Norge, Finland och Danmark i en bransch som är himla tuff.
Sedan de öppnade i ny regi tycker Hederberg att det mesta flutit på bra, även om det till en början kan vara lite oroligt när förändringar av den här typen sker.
– Men samtidigt har det funnits en trygghet i hela processen. Vi tar över alla kunders garantier och allting sånt, vilket gjort att det varit väldigt positiva reaktioner från alla kunder som varit inne.
Precis som med garantierna så har även de anställda förts över till det nya bolaget. Powers och Media markts sortiment liknar i stora delar varandra.
Hur ska Power lyckas skapa lönsamhet på den svenska marknaden?
– Affärsmodellen, egna varumärken, en positiv kundupplevelse, låga priser och ett brett sortiment.
Flera av de egna varumärkena finns redan i butiken, och mer kommer att fyllas på löpande.