Inför julen köpte Patrick Lind en påse Felix delikatessköttbullar i en butik i Linköping. Tanken var att laga dem till sitt 2,5-åriga barnbarn. Köttbullarna var ingenting som barnbarnet ville ha just då. Patrick slängde påsen i frysen för ett senare tillfälle.
Jul- och nyårsledigheten tog slut och det var dags att förbereda matlådan för första dagen på jobbet. Det blev makaroner och köttbullar.
– Jag satt och åt lunch med min kollega och plötsligt fick jag en metallbit i munnen.
Hur kändes det? Blev du skadad?
– Jag kände att det var någonting som var fel först, men Ibland kan det vara lite broskbitar i köttbullar så jag tuggade försiktigt. Sedan började ju det göra ont och jag började blöda. Jag spottade ut maten och upptäckte att det var en metallbit som är lite tjockare än ett vanligt häftstift.
Hade du inte märkt något när du stekte köttbullarna?
– Nej, inget. Det var ju till och med lite kött kvar på niten. Det måste nog ha varit inne i köttet.
– Jag brukar faktiskt inte köpa köttbullar jätteofta. Maten var tänkt för mitt barnbarn. Tur att det var jag som fick den och inte barnet.
Patricks första reaktion var att posta om händelsen på sociala medier. "Fick denna i munnen och det var mindre skönt att få upp i tänderna", skrev han.
– Först postade jag om det, men sedan tänkte jag att den här påsen var faktiskt till mitt barnbarn. Jag måste gå till botten med detta. Det kan ju hända någon annan.
Patrick kontaktade Orklas reklamationsavdelningen som i sin tur beklagade händelsen och meddelade att ärendet skulle utredas. Företaget bad Patrick att skicka påsen och metallbiten via post för att påbörja utredningen.
När vi kontaktar Orkla om innehållet i påsen ger kommunikationschefen Sara Paulsson följande svar:
"Vi har goda kvalitets och säkerhetsrutiner i våra fabriker för att undvika sådana händelser. Alla färdiga produkter går igenom en metalldetektor. Trots hårda kontroller, är det svårt att helt kunna utesluta möjligheten att något främmande föremål kommer in i produkterna vid tillagning, även om det är ytterst sällsynt att det händer".
Om Patrick ska få någon kompensation är för tidigt att svara på, meddelar Orkla.
"Efter att vår kvalitetsavdelning gjort sin analys tittar vi på och avgör eventuell kompensation".