Hetaste trenden på Systembolaget

Försäljningen av ekologiska drycker fortsätter att stiga kraftigt på Systembolaget. I fjol var ökningen 27 procent.

Ekologiskt och alkoholfritt är det som ökar mest på Systembolaget.

Ekologiskt och alkoholfritt är det som ökar mest på Systembolaget.

Foto: Bertil Ericson/TT/arkiv

Linköping2017-01-28 12:00

Före tio år sedan var ekologiska drycker en nästan försumbar nisch på Systembolaget. Bara en halv procent av det som såldes var då ekologiskt.

Sedan dess har försäljningen ökat varje år och 2016 var den ekologiska andelen uppe i 11,6 procent, alltså lite mer än var nionde liter.

Östergötland har hela tiden legat lite efter i den här utvecklingen. Här är nu 10,7 procent av försäljningen ekologisk efter en ökning på 25 procent under 2016.

Överlägset bäst går det för de ekologiska vinerna. Här är var femte liter, eller 20,1 procent, ekostämplad. För öl är ekoandelen 5,8 procent, sprit 3,5, cider/blanddrycker 4,9 och alkoholfritt 13,8.

Totalt steg Systembolagets försäljning, mätt i antal liter, med 1,3 procent 2016. Företaget sålde 199 miljoner liter vin (ökning 0,9 procent), 240 miljoner liter öl (+2,5 procent), 19 miljoner liter sprit (+1,5), 18 miljoner liter cider/blanddrycker (+4,5) samt 3,4 miljoner liter alkoholfria drycker (+10,8 procent).

Under 2016 drack svenskarna 47 miljoner liter ren alkohol, inköpt på Systembolaget. Det är 1,5 procent mer än året innan och motsvarar drygt 6 liter var om man slår ut det på alla som fyllt 20 år.

62 procent av den alkohol som dricks i Sverige säljs på Systembolaget, enligt företagets egna beräkningar. 13,5 procent tas in via privatresor, 11 procent säljs på restauranger, smuggling står för 5,5 procent, folköl 5 procent, hemtillverkning 2 procent och internethandel 1 procent.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!