Sist ut i våra klimatdebatter inför höstens val är Linköpings två största partier, sett till mandatfördelningen. Det ena partiet, Moderaterna, har lett den styrande alliansen under den gångna mandatperioden medan det andra, Socialdemokraterna, har suttit i opposition. När representanterna Mari Hultgren (S) och Stefan Erikson (M) gästade vår valpodd för att debattera det lokala klimatarbetet var tonläget stundtals högt – med gott om kritik åt båda håll.
– Vi har antagit väldigt många bra program den här mandatperioden men när det kommer till att följa upp och genomföra dem ser jag att det finns inkonsekvenser. Vi har antagit ett inköpsstopp för engångsplast i kommunen. Men vad händer? Jo, vi köper in en plastgran till Stora torget för en miljon kronor, sa Mari Hultgren.
– Vi har dessutom ett jättebra program för grönt byggande och trähus men så bygger vi hela Folkungavallens första etapp i "fulbetong". Jag blir alldeles förstummad av alliansens inkonsekvens, fortsatte hon.
Stefan Erikson replikerade så här:
– Visst finns det saker som vi måste diskutera och där det finns olika målsättningar som behöver följas upp, men jag vill ändå lyfta fram att vi i många fall har en bred enighet inom politiken – framförallt kring problembilden. Vägen framåt skiljer sig däremot åt.
– Om vi tar det här med byggnation av trähus så uppmanar vi våra kommunala bolag att gå i framkant. Däremot måste vi också se till vilka material och förutsättningar som passar bäst i olika projekt och givet vilken aktör det är som bygger. Betong kommer fortsättningsvis vara ett bra material att bygga i men vi måste göra den mindre klimatpåverkande, fortsatte han.
Under den förra mandatperioden var det Socialdemokraterna som, i Linköping, satt i styret. Stefan Erikson (M) kritiserar partiets beslut att införa hyrcykelsystemet Linbike.
– Det som vi har tagit tag i och som skapades under tidigare styre var att man satsade ganska mycket pengar på åtgärder som var ineffektiva – alltså resursslöseri med skattemedel. Ett exempel är de tiotals miljoner kronor som man satte in i Linbike-projektet. Vi ser snarare att privata aktörer ska få möjlighet att skapa den typen av system, sa han.
Mari Hultgren replikerade i sin tur så här:
– Linbike var en modig satsning. Någon måste satsa för att komma ett steg framåt. Det som har hänt nu är att vi har fått en massa elsparkcyklar istället och man har inte från alliansens sida ansträngt sig för att få över någon privat aktör till att driva vidare Linbike.
– När det gäller byggnationerna är byggbranschen ett steg före och vill bygga hållbart. Men det kräver också att vi som kommun har med det i våra upphandlingar. Nu har vi bara gått på pris hela tiden, fortsatte hon.
S-politikern fortsatte att kritisera alliansens upphandlingar.
– Jag fick reda på att vi nyligen har gjort en upphandling av mat där uppdraget har gått till ett företag i Norrköping. Långa leveranser går tvärtemot våra klimatmål. Vi måste ställa helt andra krav i våra upphandlingar, sa Mari Hultgren.
– Jag känner inte till någonting om själva upphandlingen. Om det nu fanns så stora brister i upphandlingen som Mari påstår så förutsätter jag att Socialdemokraterna också har framfört detta under processen. Det låter ju som att det råder väldigt stora problem och då hoppas jag att S har agerat, replikerade Stefan Erikson.