Det handlar om en app som hjälper exempelvis personer med kognitiva funktionsvariationer att på egen hand kunna göra sådant som att handla mat. Utan att behöva få ångest över att man inte riktigt förstår hur mycket man kan handla för.
Annica Wiggur har en son med en sådan funktionsvariation och hon har också jobbat på gruppboende och känner till vilka svårigheter mång har. Hon började tänka.
Det här var flera år sedan.
– Jag har sett att många har svårt att förstå det här med vad pengarna räcker till. Att inte ha pengar så det räcker och behöva plocka bort varor innebär förutom stressen också att känslan av misslyckande ökar, säger hon.
Det går inte att ta patent på appar, därför vill hon inte beskriva den i detalj. Men Almi tyckte idén var bra och har bidragit med pengar för att utveckla appen som nu finns som prototyp.
Den största skillnaden jämfört med en vanlig scanningsapp är att den här finns i kundens telefon och den visar hur mycket man kan handla för.
Prototypen är testad av flera personer och fungerade som tänkt, enligt Annica Wiggur.
– Alla tyckte att den funkade bra och flera har messat och frågat när den kommer, säger hon.
Hon kan också se fler användningsområden.
– Människor med begynnande demens finns också med i den här gruppen. Nyanlända som varken kan språk eller relatera till våra pengar eller priser kan också ha nytta av den här under sin första tid i Sverige.
Själva appen har Wisearc konstruerat efter hennes ritningar.
För, säger hon, hon är inte det minsta teknisk, men har massor av idéer. Hon har varit i kontakt med flera stora butikskedjor eftersom användningen av appen kräver ett sådant samarbete. Men tyvärr har hon inte fått napp och appen har därför blivit liggande.
– Jag har fått till mig att intresset är lågt eftersom de flesta butiker vill ju att kunderna ska spontanhandla, så blir det ju inte riktigt med den här appen.
Butiker lever förstås på att kunderna ska handla och kanske handla lite mer än de har tänkt. Men i det här fallet tycker Annica att butikskedjan ändå kan se värdet av att få trogna kunder
– Även kunder som kanske inte handlar för så mycket, men ofta kan ju betyda mycket för många butiker, säger hon.
Men hon har inte gett upp. Hoppet om att få ut appen lever. Samtidigt har hon en ny app på gång. En som skulle underlätta bankärenden för de personer som har god man.