Upphandlad hemtjänst fortfarande under sekretess

Linköping ska börja upphandla hemtjänst. Det innebär att personer med hemtjänst, men också personal, kan behöva byta utförare, respektive arbetsgivare, med jämna mellanrum.

Efterelva år med valfrihetssystemet går nu Linköping över till upphandlad hemtjänst.

Efterelva år med valfrihetssystemet går nu Linköping över till upphandlad hemtjänst.

Foto: Fredrik Jonsson

Linköping2021-10-25 21:00

Förra sommaren togs beslutet om att förändra hemtjänsten i Linköping. I stället för att ha ett valfrihetssystem (Lagen om valfrihet, LOV) ska man från och med våren 2023 gå över till en hemtjänst som är upphandlad (Lagen om offentlig upphandling, LOU).

Hur systemet kommer att se ut och fungera är ännu svårt för en utomstående att se. Det mesta som rör förändringen är sekretessbelagt och det beror, enligt äldrenämndens ordförande Liselotte Fager (KD), på att nämnden först måste besluta om de villkor som kommunen ställer i upphandlingen. Det ska göra på nämndens novembermöte.

Det man tidigare kommunicerat är att Linköping ska delas upp i olika områden. Den kommunala utföraren Leanlink ska ha verksamhet i varje område, tillsammans med ytterligare någon eller några utförare.

Men om den idén fortfarande finns kvar, och om det ska finnas två eller flera utförare i ett område, är en av de saker som Liselotte Fager ännu inte kan uttala sig om, på grund av sekretessen. 

Men, säger hon, det som ligger fast är att Leanlink ska få verksamhetsuppdrag. Omfattningen kan hon däremot inte säga något om.

Tanken med förändringen, enligt Fager är att det företag som utför hemtjänst, ska ha tillgång till sådana specialistkompetenser som sjuksköterska, arbetsterapeut, fysioterapeut, och det ska finnas personal med särskild demenskunskap. Utföraren ska ha ett helhetsansvar.

– I dag blir vi allt äldre och även om vi också är friskare, så är de sjuka i större utsträckning multisjuka. Det kräver högre kompetens i omsorgen.

I den nya organisationen ska olika yrkeskategorier arbeta i team och det är individens behov som ska styra, enligt Liselotte Fager. 

– Allt handlar om det. Att hitta nya arbetssätt för att på ett bättre sätt möta de behov som de, som är beroende av tjänsterna har, säger hon.

Hon har tidigare medgivit att kraven som ställs på utföraren kan göra det svårt för små företag att lägga bud eftersom konkurrensen om utbildad personal är hård. Hon säger också nu att det är utmaning.

– Jag tror att det kan vara svårt för ett litet företag att uppfylla de krav vi ställer, men kraven kan vi inte tumma på.

I dag har kommunens organisation Leanlink störst andel hemtjänst – cirka 52 procent. Den överlägset största privata utföraren är Attendo (26%).

Med få att välja på blir det ju inte så stor valfrihet, vad är vinsten med att upphandla?

– Det handlar också om att kunna välja bort en vårdgivare som inte motsvarar våra krav. Kan man välja annan utförare så skapar det större valfrihet, än om man bara har en enda aktör. Men målet är att det ska fungera. Flera aktörer handlar inte bara om valfrihet för individen, utan också om att man tillsammans kan utveckla äldreomsorgen.

I upphandlingar handlar det mycket om lägsta pris. Hur kan lägsta pris ge högsta kvalitet?

– Det finns definitivt andra modeller än lägsta pris. Vilken upphandlingsmodell vi ska tillämpa har vi inte bestämt. För mig är det kvaliteten som är det viktigaste.

Kommunal är emot att upphandla hemtjänsten, de får stöd av flera fackförbund hur ser ni på att genomföra förändringen trots invändningar?

– Oavsett vem som ska utföra hemtjänsten så är det en jättestor förändring och jag har respekt för att det inom facken finns en oro. Vi måste tillsammans lyfta blicken och försöka se hur vi ska möta framtiden på ett bra sätt.

Hemtjänst i Linköping

Kommunen har under en rad år sagt upp ett antal utförare av hemtjänst. Kritiken gällde bland annat dålig dokumentation.

I december 2018 fanns elva hemtjänstföretag inklusive Leanlink.

I dag utförs hemtjänst av den kommunala organisationen Leanlink som har cirka 52 procent av den totala verksamheten.

Attendo är den största privata utföraren och tar hand om 26 procent av hemtjänsten i Linköping.

Övriga utförare i Linköping är Vardaga med cirka 8 %, Trygg omsorg cirka 8% och Bräcke Diakoni cirka 7%.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!